... بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
پیامبر اكرم (صلّی الله عليه وآله):
أیُّمَا امْرِئٍ وَلِيَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.
هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.
کنزالعمال، ج 6، ص 20، ح 14654
اگر مي تواني، چنين باش
سفيان ثوري گويد: خدمت حضرت صادق رسيدم و عرض كردم: «به من سفارشي فرماييد تا بعد از شما آن را به كار بندم.»
فرمود: «به گوش ميگيري،اي سفيان؟»
عرض كردم: «آري،اي پسر دخت رسول خدا.»
فرمود: «دروغگو را مردانگي نيست، حسود را آسايش، و شاهان را برادري، و مغرور و متكبر را دوستي، و بداخلاق را سروري.»
سپس دم فرو بست.
من گفتم: «بيشتر بفرماييد.»
فرمود: «به خدا اعتماد كن تا عارف باشي. و به آنچه قسمت تو كرده است، خرسند باش تا توانگر باشي. چنان رفاقت كن كه با تو رفاقت ميكنند، تا بر ايمانت بيفزايي. با بدكار همنشيني مكن كه تو را بدكاري آموزد، و در كارهايت با كساني مشورت كن كه از خداوند ميترسند.»
سپس دوباره دم فرو بست،
گفتم: «اي پسر دخت رسول خدا، بيشتر بفرما.»
فرمود: «هر كه عزت خواهد بيآنكه پادشاهي داشته باشد و قدرت خواهد بيآنكه برادران (و دوستان) داشته باشد و هيبت و شكوه خواهد بيآنكه مال و ثروت داشته باشد، بايد از خواري معاصي خداوند به عزت طاعت او درآيد.»
باز دم بر بست.
عرض كردم: «باز هم بفرماييد.»
فرمود: «پدرم سه نكته ادب به من آموخت و از سه چيز نهي فرمودم؛ اما آن سه نكته ادب كه به من آموخت، اين بود كه: فرزندم، هر كه با يار بد بنشيند، به سلامت نميماند و هركه گفتارش را در بند نكشد، پشيمان ميشود و هر كه به جاهاي بدنام آمد و شد كند، مورد بدگماني و اتهام قرار ميگيرد.»
گفتم: «آن سه چيز كه تو را از آنها نهي كرد، چيست؟»
فرمود: «مرا از همنشيني با كسي كه بر نعمت (ديگران) حسادت ميورزد و از گرفتاري و مصيبت (ديگران) شاد ميشود و يا كسي كه سخنچين است، نهي فرمود.»
ميزانالحكمه (ج 14،ترجمه حميدرضا مشايخي)
به نقل از: روزنامه اطلاعات چهارشنبه 12 اسفند 1388 - 16ربیع الاول 1431 - 3 مارس 2010 - شماره24701
کلام امام علی علیه اسلام: نعمت خدا را وسیله نافرمانی بر او نگردانید.
گريه و ناله مؤمنان - روایتی شریف از حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
امام حسن مجتبي (عليهالسلام) فرمودند:
"انما أبكى لخصلتين: لهول المطلع و فراق الأحبّة"(۱).
من بر دو خصلت گريه ميكنم:
-
يكي براي ترسي كه از امور اخروي در پيش دارم و
-
ديگري براي فراق و جدايي دوستان.
(1) بحار، ج6، ص 159.
محبوب ترین زنان نزد رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)
حضرت آیت الله جوادی آملی، کتاب سروش هدایت، ج۲،ص۲۲۷ «مقاله فاطمه مظهر رضایت و غضب الهی»
وعده الهی
و آنها كه در راه ما (با خلوص نيت) جهاد كنند ، قطعا به راه هاي خود هدايت شان خواهيم كرد
قال الامام الباقر علیه السلام ... من لایری الدنیا لنفسه قدرا
قال الامام الباقر علیه السلام : و قیل له : من أعظم الناس قدراً ؟ فقال : من لایری الدنیا لنفسه قدراً.
گفته شد : والاقدرترین مردم کیست ؟
پس فرمودند :
کسی که دنیا را هم قدر و هم ارزش خویش نبیند .
(حديثی از مقدمه منهاج)
شرافت و آبرومندي در دنيا و آخرت
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:
"مجالست و همنشيني با اهل دين و مردمانِ متدين باعث شرافت و آبرومندي در دنيا و آخرت است."![]()
كافي – كتاب فضل علم باب مجالست با علماء و مصاحبت با ايشان
از تفکر غافل نشويد ...
امام حسن (علیه السلام):
عَلَيكُم بِالفِكر فَإنَّه حَياةُ قَلبِ البَصيرِ وَمََفاتِيحُ أبوَابِ الحِكمَةِ.
از تفکر غافل نشويد، زيرا تفکر حياتبخش قلب آگاهان و کليد درهای حکمت است.
نهی از نفاق
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
بپرهيزيد از خُشوعي كه از روي نِفاق باشد كه شخص خود را خاشع نشان دهد در حاليكه دلِ با خُشوعي نداشته باشد.
طرائف الحكم – ميرزا احمد آشتياني ( 1300 – 1395 قمري ) ج1 ، ص 280
مشورت چشم هدايت است
امام علی (علیه السلام):
الاِسْتِشَارَةُ عَيْنُ الهِدايَةِ وَقَدْ خاطَرَ مَنِ اسْتَغنَى بِرَأْيِهِ.
مشورت چشم هدايت است و آن كه تنها با رأى خود ساخت خود را به مخاطره انداخت.
Consultation is the chief way of guidance; he who is content with his own opinion endangers himself.
نهجالبلاغه، حکمت 211
سخت ترين آزمايش
امام صادق عليه السلام فرمودند:
آزمايش نفرمود خداوند با عزت و جلال بندگان ( خود ) به چيزي كه بر ايشان سخت تر از دادن درهم باشد.
منبع: طرائف الحكم يا اندرزهاي ممتاز اثر مرحوم آيت الله ميرزا احمد آشتياني، ج1، ص 558، ش 665.
فضيلت شهید
پيامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله):
فَوقَ کُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ في سَبیلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ.
بالای هر نیکی، نیکی دیگری است، مگر كشته شدن در راه خداوند ـ عزّ و جلّ ـ؛ که هيچ نيكی بالاتر از آن نیست.
بحار الأنوار، ج 2، ص
به خدا سوگند براى برزخ شما نگرانم، روایتی از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
قَالَ الامام الصادق عليه السلام
وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
ترجمه:
حضرت امام صادق عليه السلام فرمودند:
به خدا سوگند براى برزخ شما نگرانم،
راوى مى گويد گفتم: برزخ چيست،
فرمودند: قبر، از زمان مرگ تا روز قيامت.
الكافى ج : ٣ ص : ٢٤٢
..... حسرتش نيز در هنگام جدائى از دنيا شديدتر خواهد بود.
قَالَ الامام الصادق عليه السلام مَنْ كَثُرَ اشْتِبَاكُهُ بِالدُّنْيَا كَانَ أَشَدَّ لِحَسْرَتِهِ عِنْدَ فِرَاقِهَا
ترجمه: كسى كه اتصال و دلبستگى اش به دنيا زياد شود، حسرتش نيز در هنگام جدائى از دنيا شديدتر خواهد بود.
الكافى ج : ٢ ص : ٣٢٠
عبادت خدا
| پيامبر اكرم (ص) فرمودند : |
| مَنْ سَعَى فِي حَاجَةِ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ فَكَأَنَّمَا عَبَدَ اللَّهَ تِسْعَةَ آلَافِ سَنَةٍ صَائِماً نَهَارَهُ قَائِماً لَيْلَهُ |
| هر كس در انجام حاجات برادر دينى اش بكوشد مثل آن است كه هزار سال ، خداوند را عبادت كرده به اين ترتيب كه روزها را روزه و شب ها را به نماز ايستاده باشد . |
| (بحارالانوار ج71 ص315) |
پند و اندرزهاي امام حسين عليهالسلام درباره: علم، تجربه، شرافت، قناعت، دوستي، تدبير و مظلوم

اين توصيه از مرحوم آيت الله حسيني طهراني ره هم خواندني است.
و نيز از كتاب «اعلام الدّين» روايتست كه:
قَالَ عليهالسلام: دِرَاسَه الْعِلْمِ لِقَاحُ الْمَعْرِفَه. وَ طُولُ التَّجَارِبِ زِيَادَه فِي الْعَقْلِ. وَالشَّرَفُ التَّقْوَي. وَالْقُنُوعُ رَاحَه الابْدَانِ. وَمَنْ أَحَبَّكَ نَهَاكَ؛ وَمَنْ أَبْغَضَكَ أَغْرَاكَ. [1]
«حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام چنين فرمود: تدريس و تدرّس علم، پيوند معرفت است، و درازاي مدّت تجربه موجب زيادي عقل است. و شرف انسان تقواي اوست. و قناعت پيشگي، راحت بدن است. و كسيكه تو را دوست دارد از ناشايستگي تو را منع ميكند؛ و كسيكه تو را دشمن دارد تو را بكار زشت ترغيب مينمايد.»
و نيز از مواعظ آن حضرت است كه:
وَ قَالَ عليهالسلام: إيَّاكَ وَمَا تَعْتَذِرُ مِنْهُ؛ فَإنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يُسِيٓءُ وَلَايَعْتَذِرُ، وَالْمُنَافِقُ كُلَّ يَوْمٍ يُسِيٓءُ وَيَعْتَذِرُ.[2]
«و حضرت فرمودند: بپرهيز از انجام كاري كه موجب پوزش و عذرخواهي تو گردد؛ مؤمن كسي است كه بدي نميكند و عذرخواهي نيز نمينمايد، و امّا منافق كسي است كه هر روز بدي ميكند و سپس پوزش ميطلبد.»
و نيز از مواعظ آن حضرت است كه:
وَ قَالَ لاِبْنِهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ:اي بُنَيَّ! إيَّاكَ وَظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِرًا إلَّا اللَهَ جَلَّ وَعَزَّ. [3]
«و به فرزندش حضرت سجّاد، عليّ بن الحسين عليهما السّلام چنين پند ميدهد: اي نور ديده من! بپرهيز از ستم بر كسيكه غير از خداوند جلَّ و عزّ يار و ياوري ندارد.»
[1] اين روايت را مجلسي در «بحار الانوار» ج 78 از طبع حروفي ص 128، از كتاب «اعلام الدّين» آورده است.
[2] «تحف العقول» ص 248؛ و «بحار الانوار» جلد 78، ص 120، از «تحف العقول»
[3] «تحف العقول» ص 246 از طبع حروفي؛ و «بحار الانوار» ج 78، ص 118 از طبع حروفي
وعده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: شش چيز را براى من بپذيريد تا من بهشت را برايتان بپذيرم:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تُقْبِلُوا إِلَيَّ بِسِتِّ خِصَالٍ أَتَقَبَّلُ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَكْذِبُوا وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تُخْلِفُوا وَ إِذَا ائْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَكُمْ وَ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَلْسِنَتَكُمْ
ترجمه: شش چيز را براى من بپذيريد تا من بهشت را برايتان بپذيرم:
هنگامى كه سخن مى گوئيد، دروغ نگوئيد و هنگامى كه وعده مى دهيد، خلف وعده نكنيد و هنگامى كه امانتى به شما سپرده مى شود، پس خيانت نكنيد، چشمان خود را (بر حرام) ببنديد و پاكدامن باشيد و دست و زبانتان را (از گناه) نگه داريد.
بحارالأنوار ج : ٦٦ ص : ٣٧١
------------------- * * *----------
لحظه ای تامل
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ
ترجمه: كسى كه از گناه توبه مى كند مانند كسى است كه هيچ گناهى ندارد.
وسائلالشيعة ج : ١٦ ص : ٧٦
فرمايش حضرت امام حسين عليه السلام :... دينداران واقعي چه بسيار اندكند
قَالَ الْفَرَزْدَقُ: لَقِيَنِي الْحُسَيْنُ عليهالسلام فِي مُنْصَرَفِي مِنَ الْكُوفَه. فَقَالَ: مَا وَرَاكَ يَا أَبَا فِرَاسٍ؟!
قُلْتُ: أَصْدُقُكَ؟! قَالَ عليهالسلام: الصِّدْقَ أُرِيدُ!
قُلْتُ: أَمَّا الْقُلُوبُ فَمَعَكَ، وَأَمَّا السُّيُوفُ فَمَعَ بَنِي أُمَيَّه؛ وَالنَّصْرُ مِنْ عِنْدِ اللَهِ.
قَالَ: مَا أَرَاكَ إلَّا صَدَقْتَ! النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَالدِّينُ لَغْوٌ عَلَي أَلْسِنَتِهِمْ، يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ بِهِ مَعَايِشُهُمْ؛ فَإذَا مُحِّصُوا بِالْبَلآءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ.
«فرزدق ميگويد: چون از درنگ در كوفه انصراف پيدا كرده، باز ميگشتم، حسين عليه السّلام مرا در راه ديدار كرد و گفت: اي أبوفراس! پشت سرت چه خبر بود؟
گفتم: راستش را به تو بگويم؟! فرمود: آري، من راستش را ميخواهم! گفتم: دلهاي كوفيان همه با توست؛ وليكن شمشيرهايشان همه بر كمك و مساعدت بني اُميّه است؛ و ياري و نصرت هم از جانب خداست!
فرمود:
آري! اين سخني است كه تو از روي صدق و راستي گفتي! مردم همگي بردگان و بندگان مال دنيا هستند؛ و تلفّظ به دينداري فقط كلام لغو و بیمحتوائي است كه بر سر زبانهايشان جاري است. پاسداري از دينشان فقط در محدودهاي است كه در پرتو آن، معيشتهاي فراوان به دست آورند؛ و چون با غِربال امتحان و ابتلاء آزمايش شوند معلوم ميشود كه دينداران واقعي چه بسيار اندكند.»
خشنودی خدا
لحظه اي تامل : عِنْوانُ صَحيفَةِ الْمُؤمِنِ حُبُّ عَليٍّ
قالَ رَسُولُ الله صَلّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه:
عِنْوانُ صَحيفَةِ الْمُؤمِنِ حُبُّ عَليٍّ
سر لوحه كتاب مؤمن دوستي علي علیه السلام است
(جامع صغير کنوز الحقايق صفحه 92)
متن کامل وصيتنامهي امام عارفان و امير مؤمنان علي عليه السلام
بياموز مرا كه ايمان چيست؟ - مرحوم آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی ره
مرحوم قاضي نور الله شوشتري گفته و نيز محدث قمى از كتاب «فضائل» شيخ فقيه ثقه جليل القدر شاذان بن جبرئيل قمى كه سيد فخار بن سعد موسوى استاد محقق حلى از او روايت مىكند حديث كردهاند از براء بن عازب، كه گفت: وقتى در محضر رسول خدا نشسته بوديم و بعضى از اصحاب نيز حضور داشتند و رؤساى بنى - تميم كه يكى از آنان مالك بن نويره بود خدمت رسول خدا مشرف شدند و مالك گفت: يا رسول الله علمني الايمان يعنى بياموز مرا كه ايمان چيست؟ فقال له رسول الله:
ان تشهد ان لا اله الا الله، و انى رسول الله، و تصلى الخمس، و تصوم شهر رمضان، و تؤدى الزكاة و تحج البيت، و توالى وصيى هذا - و اشار الى على بن ابيطالب عليه السلام - و لا تسفك دماء و لا تسرق و لا تخون و لا تاكل مال اليتيم و لا تشرب الخمر و تؤمن بشرايعى و تحلل حلالى و تحرم حرامى و تعطى الحق من نفسك الضعيف و القوى و الكبير و الصغير، و عد عليه شرايع الاسلام.
«حضرت رسول الله در پاسخ او گفتند:
ايمان آنست كه شهادت به لا اله الا الله و به رسالت من از جانب خدا دهى، و نمازهاى پنجگانه را ادا كنى، و روزه ماه رمضان بجاى آرى، و زكات بدهى، و حجخانه به جاى بياورى، و وصى مرا نيز دوست دارى و اشاره كردند به على ابيطالب عليه السلام، و خون ناحق نريزى، و دزدى نكنى، و خيانت ننمائى، و مال يتيم را نخورى، و مسكر نياشامى، و به دستورات و قوانين من ايمان بياورى، و حلال مرا حلال و حرام مرا حرام بدانى، و حقوقى را كه ضعيف و قوى و كبير و صغير بر تو دارند ادا كنى، و يكايك از دستورات را حضرت براى او شمردند».
مالك بسيار شاد شد و از غايت نشاط دامن كشان مىرفت و مىگفت: تعلمت الايمان و رب الكعبة. «به خداى كعبه سوگند كه ايمان را آموختم».
و چون از نظر رسول الله دور شد حضرت فرمودند:
من اراد ان ينظر الى رجل من اهل الجنة فلينظر الى هذا الرجل
«كسى كه دوست دارد به مردى از مردان بهشت نظر بيفكند به اين مرد نظر كند». ... منبع
من مات بغير إمام، مات ميتة جاهلية
من مات بغير إمام، مات ميتة جاهلية.
کسي که بميرد بدون [اعتقاد به] امام زمان خود،
به مرگ جاهليت مرده است.
(بحار الانوار، جلد 2، صفحه 316)
(مسند امام احمد بن حنبل، جلد 4، صفحه 96)
روايتي شريف از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم
لا ينبغي لمؤمن أن يُذِّلَ نَفسَهُ
سزاوار نيست كه مومني خود را خوار و حقير كند.
