استفتاء از حضرت آیت الله العظمی مظاهری - جهت اطلاع مؤمنین و رفع شبهات و تردیدها

باسمه تعالی شأنه
 
 حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی آقای مظاهری مد ظله العالی
سلام علیکم احتراماً یکی از اساتید دانشگاه‌های کشور، مدتی است حتی در برخی از جلسات جذب اعضای هیأت علمی یکی از پژوهشگاه‌های کشور، ایده "روحانیت حوزه‌های علمیه منهای لباس" را دنبال می‌کند و مدعی است لباس روحانیت جزیی از روحانیت به‌شمار نمی‌آورد و روحانیون لازم نیست مقید بدان باشند وی این موضوع را از اقتضائات دوران جدید به شمار می‌آورد. با عنایت به این موضوع، خواهشمند است نظر شریف خود را در زمینة پرسشهای زیر برای اطلاع مؤمنین و رفع شبهات و تردیدها بفرمایید:
۱. آیا روحانیون باید التزام به لباس متداول روحانیت (عبا، قبا و عمامه) داشته باشند؟ یا امروزه دیگر نیازی به التزام بدان نیست؟
 2. آیا لباس روحانیت حوزه‌های علمیه پاسداشت سنت پیامبر اکرم (ص) و عمامه‌گذاری پاسداشت واقعه غدیر خم است یا آنکه پدیده‌ای است تاریخی که در هر دورانی تاریخی می‌توان جلوه و شکل جدیدی داشته باشد؟
 3. حکم درآوردن لباس روحانیت و استفاده گاه‌به‌گاه و دلبخواهی از آن چیست؟
 
با احترام ملتمس دعا
 

پاسخ معظم له (سوال شماره:26723  - دریافت: ۸ بهمن ۱۳۹۲)

بسمه تعالي

از خصوصيّات آن شخص و کار او اطلاع ندارم؛ امّا به طور کلّي لباس روحانيّت، نشانۀ سربازي حضرت ولي‌عصر«ارواحنا‌فداه» و به منزلۀ سلاح در جنگ فرهنگي است و از اين جهت طلاب علوم ديني بايد به آن اهميّت دهند و مراقب شبهه‌افکني بدخواهان تشيّع باشند و به اين گونه حرف‌هاکه انحرافي است، توجه نکنند.

حسين المظاهري


نقل از وبلاگ دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی

استفتاء از حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی - جهت اطلاع مؤمنین و رفع شبهات و تردیدها

کد ثبت سئوال -  12434  دریافت ۷ بهمن ۱۳۹۲

در سایت دفتر  مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی مد ظله العالی

سئوال:

باسمه تعالی شأنه

حضور مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی آقای نوری همدانی مد ظله العالی

 سلام علیکم

احتراماً یکی از اساتید دانشگاه‌های کشور، مدتی است حتی در برخی از جلسات جذب اعضای هیأت علمی یکی از پژوهشگاه‌های کشور، ایده «روحانیت حوزه‌های علمیه منهای لباس» را دنبال می‌کند و مدعی است لباس روحانیت جزیی از روحانیت به‌شمار نمی‌آورد و روحانیون لازم نیست مقید بدان باشند وی این موضوع را از اقتضائات دوران جدید به شمار می‌آورد.

با عنایت به این موضوع، خواهشمند است نظر شریف خود را در زمینة پرسشهای زیر برای اطلاع مؤمنین و رفع شبهات و تردیدها بفرمایید:

1. آیا روحانیون باید التزام به لباس متداول روحانیت (عبا، قبا و عمامه) داشته باشند؟ یا امروزه دیگر نیازی به التزام بدان نیست؟

 2. آیا لباس روحانیت حوزه‌های علمیه پاسداشت سنت پیامبر اکرم (ص) و عمامه‌گذاری پاسداشت واقعه غدیر خم است یا آنکه پدیده‌ای است تاریخی که در هر دورانی تاریخی می‌توان جلوه و شکل جدیدی داشته باشد؟

 3. حکم درآوردن لباس روحانیت و استفاده گاه‌به‌گاه و دلبخواهی از آن چیست؟

با احترام ملتمس دعا


جواب معظم له:حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

بسمه تعالي

سلام عليكم

ج1. در فرض سوال، پوشیدن کسوت مقدس روحانیت در هر دوره ای بر اهل علم، لازم و ضروری است.

ج2. پوشیدن لباس روحانیت به جهت تاسی و تبعیت از پیامبر و ائمه اهل البیت(علیهم السلام) است.

ج3. لازم است از در آوردن لباس روحانیت اجتناب شود.


 نقل از وبلاگ دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی

 

عرض تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

 حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني  حلول ماه مبارك رمضان در روز سه شنبه را تبريك گفته و معظم له توصيه فرمودند در اين ماه مبارك، افرادی كه سواد دارند حداقل دو ختم قرآن بنمايند، يكی را به حضرت امير المؤمنين علی بن ابيطالب عليه السلام و ديگری را به حضرت صاحب العصر و الزمان حضرت حجة ابن الحسن العسكری عليه السلام هديه نمايند. و كسانيكه سواد ندارند هرچه می‌توانند سوره توحيد (قل هو الله احد) را بخوانند، يك روز به حضرت امير المؤمنين علی بن ابيطالب عليه السلام هديه نمايند و روز ديگر به حضرت صاحب العصر و الزمان حضرت حجة ابن الحسن العسكری عليه السلام. منبع
 

 

حضرت آيت الله جوادي آملي
حضرت آيت الله جوادى آملى در سجده عبادت در بعضى از روايات آمده است كه روزه بگيريد براى آنكه طراوت و خرمى و شادابى غير ماه مبارك را از دست بدهيد؛ زيرا آنها نشاط كاذب و زودگذر است. وقتى انسان روزه گرفت و به آن دل بست، كم كم به باطن روزه پى مى‌برد. باطن روزه انسان را به لقاى حق مى‌كشاند كه خداى سبحان فرمود: «الصّوم لى وأنا أجزى به»(1) روزه مال من است و من شخصاً به آن جزا مى‌دهم. اين تعبير فقط درباره روزه وارد شده است.
همه اشيا و موجودات جهانِ امكان از آنِ خداست. چيزى در جهان خلقت نيست كه مال خدا نباشد؛ چون مخلوق و مملوك اوست. چشم و گوش ما هم از آنِ خداست: «أم مَن يَملك السّمع والأبصار»(2).
اميرالمؤمنين (سلام‌الله‌عليه) فرمود: «… أعْضاؤكم شهوده وجوارحكم جُنوده وضمائركم عُيونه وخَلَواتكم عِيانه»(3) مواظب باشيد، بدانيد در خلوت و جلوت، نهان و آشكار، در محضر خداى سبحان هستيد. خلوات شما جلوات عيون و مَشهد و مرآى اوست.
چيزى در جهان نيست كه به ياد حق و خداى سبحان نباشد. اين انسان است كه گاهى غافل است و گاهى غير غافل. فرشته‌ها نَفَسها را مى‌شمارند كه براى چه انسان نفس مى‌كشد. وقتى به فرموده قرآن سرتاسر جهان، مِلك و مُلك خداست(4)، همه اعضا و جوارح ما سپاه حق است: «ولله جنود السموات والأرض»(5).
اين كه فرمود: روزه مال من است، خصوصيتى را مى‌رساند كه قابل ملاحظه و دقت است.
گاهى انسان از سحر تا افطار امساك مى‌كند؛ اين يك درجه روزه‌دارى است؛ تلاشى است كه حداكثر در قيامت نسوزد يا وارد بهشت بشود؛ بهشتى كه «جنّاتٌ تجرى منْ تحتها الأنهار»(6)؛ اما به آن بهشت كه «فادْخلى فى عبادى * وادْخلى جنّتى»(7) راهش نمى‌دهند. يعنى روزه، ضمن اينكه حكم و ادبى خاص دارد، حكمتى هم دارد كه آن لقا و محبت خداست.
اين حديث در انسان شوق ايجاد مى‌كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمى‌كند و تا تلاش نكند، نمى‌رسد. وقتى روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزاى روزه‌دار را بر عهده گرفته است.

1. روضة المتقين، ج 3، ص 225. بعضى كلمه «أجزى» در اين روايت را به صيغه مجهول خوانده‌اند: «الصوم لى و أنا اُجزىٰ به» يعنى روزه براى من است و من پاداش آن هستم! (ر ك: نهايه ابن اثير، ج 1، ص 270، «جزا»).
2. سوره يونس، آيه 31.
3. نهج البلاغه، خطبه 199.
4. سوره آل عمران، آيه 189.
5. سوره فتح، آيه 4.
6. سوره آل عمران، آيه 15.
7. سوره فجر، آيه 29 ـ 30.

مأخذ: (حكمت عبادات، صفحات 131 ـ 132)
منبع
 

استفتائات روزه - مقام معظم رهبری

احکام روزه - دریافت رساله حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی

 لينك هايي در زمينه احكام روزه

احکام روزه - حضرت آيت الله العظمي بهجت

 

مناسك حج - حضرت آيت الله العظمي سيد علي سيستاني

ازدواج موقت - دیدگاه حضرت آیت الله العظمی سیستانی

ادامه نوشته

احكام روزه

1.       رساله توضيح المسائل مرحوم حضرت امام خميني و مقام معظم رهبري با قابليت جستجو

2.       استفتائات روزه - مقام معظم رهبری

3.        لينك هايي در زمينه احكام روزه

4.        احکام روزه - حضرت آيت الله العظمي بهجت

5.        احکام روزه - دریافت رساله حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی

رساله عمليه حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني

 

رساله:

       - مقدمه (اصول دین) (فارسی)

       - رساله عمليّه (فارسی)

      - رساله عمليّه (اردو - بخش1)

      - رساله عمليّه (اردو - بخش2)

      - مقدمه (اصول دين) (سيريليک)

      - رساله عمليّه (سيريليک)

      - مقدمه (اصول دين) (ترکی)

      - رساله عمليّه (ترکی)

  مناسک حج:

      - به زبان فارسی

      - به زبان عربی

  منهاج:

     - جلد 1 : مقدمه في اصول الدين (عربي)

     - جلد 1: ضمائم و فهرست (عربی)

     - جلد 2 : العبادات (عربي)

     - جلد 3 : المعاملات (عربی)