دعا به جهت بهبودي كامل علامه عسكري
چند تن از سردبيران و خبرنگاران خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مناسبت عيد سعيد غدير خم از علامه سيدمرتضي عسگري عيادت كردند. به گزارش خبرنگار فقه و حقوق ايسنا، در اين ديدار، علامه عسگري با تشكر از جمع حاضر، رسالت خبررساني را مهم برشمرد و گفت: ويژگي با اهميت شما اين است كه معارف الهي را به اطلاع مردم ميرسانيد و از اين جهت از شما قدرداني ميكنم.وي كه نود و چهارمين سال عمرش را ميگذراند و به تازگي از بيمارستان مرخص شده است، ضمن تقبيح فتواي تكفيري وهابيون اظهار داشت: بنده يك مجموعه كتاب با عنوان «بر گستره كتاب و سنت» تاليف كردهام كه در آن مبناي وهابيون را مورد نقد و بررسي قرار دادهام. علامه عسگري، عيد سعيد غدير را ادامهي راه نبوت خواند و در مورد آن گفت: آنچه پيامبر از فضايل امام علي (ع) در شهر مدينه بازگو كرده بودند به گوش مردمان دنيا نرسيده بود لذا در هنگام حج و در صحراي عرفات بر پيامبر وحي نازل شد كه علي بن ابيطالب را به عنوان جانشين خود رسما اعلام كن. ويادامه داد: پيامبر (ص) در محلي كه به عنوان آبگير بود و غدير ناميده ميشد وقوف كردند و به تمام حاجيان كه از سراسر دنيا آمده بودند دستور داد در اين محل جمع شوند. پس از اجتماع عظيم مسلمانان، پيامبر منبري را به وسيلهي پالانهاي شتر بنا كردند و بر روي آن رفتند و خطبهاي خواندند. اين محقق تاريخ اسلام افزود: پيامبر (ص) فرمود هركس كه من مولاي اويم اين علي مولا و صاحب اختيار و فرمانرواي اوست و سپس پيامبر عمامهي خود را كه در مباهله با مسيحيان نجران بر سر گذاشته بودند، بر سر امام علي گذاشت. عسگري خاطرنشان كرد: رسم اعراب بر اين بود كه فرزند يا پسرعموي خود را به عنوان جانشين خود تعيين ميكردند و براي اينكه مردم گمان نكنند عملكرد پيامبر (ص) شخصي است، پيامبر چنين كاري را دستور خداوند متعال خواندند. وي در دليل اينكه چرا روايات مختلفي در مورد تعداد حاضرين در ماجراي غدير خم داريم؟ گفت: در آن زمان چون سرشماري وجود نداشته، لذا راويان غدير هركدام بر اساس تخمين خود تعدادي ذكر كردهاند لذا ما در تاريخ روايات مختلفي از 80 تا 120 هزار نفر داريم. وي ابراز اميدواري كرد: ما شيعيان بتوانيم همانطور كه عزاداري عاشورا را علني كردهايم، جشن غدير را نيز در وسعت و با كيفيت بهتري علني كنيم كه اين آرزوي ماست.

+ نوشته شده در ۱۳۸۵/۱۰/۲۱ ساعت توسط وبلاگ تاريخ و تحقيق
|