ديدگاههای حضرت آيت اللّه العظمى صافى



نسل جوان

نسل جوان جوانان عزيز، غيرتمندان شكست ناپذير ! شما در طول تاريخ پر از حوادث اسلام، همواره افتخار آفرين بوده‏ايد. اميد آنست كه بيشترين ياوران امام زمان، ارواح العالمين له الفدا، هم شما باشيد. اين شماييد كه بايد سنگرها را نگهداريد. در هر شرايط ودر هر كجا هستيد، در دانشگاه‏ها، در مراكز تعليم و تربيت، در جوامع فرهنگى، در سازمانها و نهادها، روش و رفتار و آداب و لباس و كلّ مظاهر اجتماع استقلال و هويت اسلامى را حفظ كنيد.

براى ترقى و تعالى و بازيابى عزت و مجد و عظمتهاى ديرين اسلامى تلاش كنيد. تمدن و فرهنگ اسلامى را كه چهارده قرن در جهان درخشيده گسترش دهيد. نسل معاصر مسلمان، خصوص نسل جوان، در برابر اسلام و اين تمدن عظيم و پهناور محمدى مسؤول است.

اين تمدّنى است كه با تمام كوششهايى كه ابر طاغوتيان شرق و غرب براى محو آن دارند، اكنون هم شئون زندگى بيش از يك ميليارد جمعيت جهان زير پوشش آن قرار داد و انديشه احياى آن، خواب و آرام را از دشمنان اسلام مى‏گيرد و براى مقابله با اسلام‏گرايى، لاييك‏گرايى را تشويق و ترويج مى‏نمايند، و تمدنهاى استبدادى و فرهنگهاى قبل از اسلام را در جوامع اسلامى، مثل ايران و مصر مطرح مى‏كنند، زيرا از احياى اسلام و خودآگاهى مسلمانان ترس و وحشت دارند و با انواع توطئه‏ها و ترفندها و سياستها، نهضت اسلام‏گرايى، عزت‏خواهى و استقلال‏طلبى مسلمانان را مى‏كوبند.

در فلسطين، در الجزاير، در آسياى ميانه، در چچن، در تركيه، در اينجا و آنجا، با جنگ و كشتار و قتل عام يا به بهانه‏هاى گوناگون ديگر، به بهانه مليت مردم سالارى تلاش مى‏كنند كه اين غرور و اين آگاهى اسلامى را سركوب و صداى اسلام و اذان و تكبير را خاموش، شعاير دين و حجاب و چادر بانوان و سنتهاى اسلامى را منسوخ سازند و غرب‏گرايى را در مظاهر فسق و فجور، ترويج موسيقى و نوازندگان و خوانندگان جشنواره‏ها ومسابقات مبتذل رايج نمايند.

و شما اى شيعيان على و اى جوانان غديرى و عاشورايى و اى بانوان زهرايى و زينبى، به هوش باشيد؛ به هوش باشيد كه دشمن ما و به اصطلاح ابرقدرتهاى جهان در هيچ سياستى مثل سياست اسلام‏زدايى و مبارزه با اسلام‏گرايى اتفاق نظر ندارند و با نقشه‏هاى دقيق و حساب شده و فشار اقتصادى مى‏خواهند اين ميل به اسلام و بازگشت به اسلام را منكوب و سركوب كنند.

به هوش باشيد و دين خدا را يارى نماييد و با توكل و اعتماد به خدا، از فتنه‏هاى بزرگ آخر الزمان خود را بيمه نماييد.

با مسلمانان شما اى مسلمانان، اى جامعه توحيد و موحد و اى شيعيان اهل بيت، عليهم‏السّلام، در هر كجا و هر سرزمينى كه هستيد، در صداقت و امانت و مهر و محبت و عاطفه و رأفت و اخلاق انسانى بايد نمونه و ضرب‏المثل باشيد، و با رفتار خود ديگران را به اسلام، اين دين توحيد و دين جهان و جاودان جذب و جلب نموده، امتيازات و ويژگيهاى اين‏ دين حنيف را در معرض نمايش بگذاريد...

انتظار از شما و هر مسلمان اين است كه خود اسلام‏شناس باشيد. اعتقادات اين دين را كه منزه از خرافات است و برنامه هاى جامع عملى آن را كه شامل همه نواحى حيات انسانها است، بشناسيد، و آن را به ديگران، كه فطرتشان تشنه دانستن و فرا گرفتن اين هدايتهاست، برسانيد.

حتماً اگر آگاهانه عمل كنيم و شما در هر كجا كه هستيد هويت اسلامى خود را حفظ كنيد و حسن عمل و رفتار نيك و تربيت اسلامى خود را نشان بدهيد، ثمرات بزرگى خواهد داشت و در آن بلاد، كه در اثر تبليغات مغرضانه صليبى‏ها و ديگران، در قرنهاى متمادى و بعضاً در اين عصر هم به اسلام، به نظر دشمنى و عقيده ناهمگون با حقوق انسانى نگاه مى‏كنند، جلوه و جمال زيباى اسلام را كه در زير پرده‏هاى تبليغات و سياستهاى استعمارگرانه محجوب شده بيرون مى‏آوريد.


اسلام انسان ساز

اگر اين دين و اين برنامه‏هاى انسان‏سازى كه در اين دين است، به ديگران شناسانده شود و آن را بشناسند، خود به خود دلهايشان به اسلام مايل خواهد شد، زيرا تشنه اگر به آب خوشگوار هدايت شد، خودش آن را مى‏نوشد، و گرسنه اگر به سفره غذاى لذيذ و بى‏ضرر دعوت شد، آن را تناول مى‏كند. آنچه فطرت انسانها مى‏خواهد، در اين دين، كه دين فطرت است و دين همه و براى همه است و به يك قوم و نژاد اختصاص ندارد وجود دارد؛ فِطْرَةَ اللّهِ الّتى‏ فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها. ( اين فطرت الهى است كه مردمان را بر وفق آن آفريده است) دين اسلام در طبع خود چنان است كه بايد عالمگير باشد و عالم‏گير خواهد شد. بشريت بدون دين نمى‏تواند خود را آرام كند و اين زندگى دنيا را معنا و تفسير كند و آن را پوچ و بى‏معنا نشمارد، و دينى كه مى‏تواند او را به اين معانى ارزشمند برساند غير از دين اسلام نيست.

اكثريت ملل جهان كه از اسلام بيگانه و محروم مانده‏اند، براى اين است كه اين دين معانى و مقاصد عالى توحيدى و كارسازى آن را در رفع مشكلات و معارضه آن را با استكبار و استضعاف و استعلا نشناخته يا بعكس به آنها شناسانده‏اند.

عزيزان، برادران، خواهران، بشريت امروز بيشتر از گذشته و ديروز به اسلام نيازمند است، و فرداها هم هر چه در تكنيك و صنعت و علم پيش برود، نيازش به اين دين بيشتر خواهد شد. اين دين، دستورالعمل خاتم و نسخه خاتم و رژيم آخر و حرف آخر و كلام آخر است، چنانكه شخص شخيص صاحب اين رسالت عليا و كبرى، حضرت خاتم‏الانبيا، محمّد مصطفى، صلّى‏اللّه عليه و آله و سلّم، به آن اشاره فرموده است رسالت آن حضرت مكمل و متمم رسالات آسمانى و الهى است.


 پيام مهم براى مسلمانان مهاجر

آنچه در اين پيام و در ميان مطا-لب بسيار كه مى‏خواهم به شما تقديم كنم دو موضوع مهم است:

اول اينكه برادران و خواهران مؤمن و مؤمنه كه از كشورهاى اسلامى، از ايران، عربستان، لبنان، عراق، يمن، مصر، پاكستان، افغانستان، تركيه، سودان، مغرب، هند، بنگلادش، كويت، بحرين، از آسيا، از آفريقا از اينجا و آنجا و هر كجا و از هر نژاد سياه و سفيد به غرب، اروپا، آمريكا و كشورهاى ديگر مهاجرت كرده‏اند سعى كنيد با هم متحد باشيد و همه فرهنگ اسلام و مدنيت و مليت و تمدن اسلامى را كه فراتر از ملاحظات نژادى و زبانى و قومى و به اصطلاح وطنى است نشان بدهيد كه جهان شمولى اين دين با اتحاد شما و برادرى سفيد با سياه و عربى با عجمى و ... ظاهر باشد. سعى كنيد عنوانها و مدنيتها و ملتهاى منسوخه سبب تفرقه شما و ضعف جامعه شما نشود و فقط همه در مليت اسلامى ذوب شويد.

سعى كنيد مساجد و مجامعى كه داريد مركز اجتماع همگان باشد و رنگ مليت و نژاد نداشته باشد، درهاى مساجد و مجامع خود را به روى برادران ديگرتان بگشاييد، از برادران محلى و بومى دعوت كنيد كه در برنامه‏هاى شما شركت كنند و خلاصه هر چه مى‏توانيد با هم باشيد و جدا از هم نباشيد، امت واحده باشيد، و مدينةالنبى، صلّى‏اللّه عليه و آله و سلّم، و مسجد آن حضرت را كه در آن مسلمانان عربى و صهيب رومى و بلال حبشى و سلمان ايرانى و فارسى در كنار هم با رنگ اسلام صبغةاللّه متحد و يك واحد شده بودند الگوى خود قرار دهيد، و همان جسد واحدى شويد كه رسول خدا، صلّى‏اللّه عليه و آله و سلّم، فرمود:

اِذَا اشْتَكى‏ مِنْهُ عُضْوٌ تَداعى‏ لَهُ سائِرَهُ بِالْحِمى‏ وَ السّهَرْ.

{.  توسى ، محمّد ؛ تبيان ، ج 1 ، ص 332 ؛

چو عضوى به درد آورد روزگار     دگر عضوها را نماند قرار }

 عزيزان من اين موضوع بسيار مهم است و دستورات بسيار حساس و ارزشمند اسلام است و فوايد اين وحدت همه جانبه مسلمانان را كه با تمسك به اسلام و برادرى اسلامى فراهم مى‏شود اهل اطلاع و آگاهان از رموز ترقى و تعالى جماعات مى‏دانند كه متأسفانه امروز جهان اسلام در حدّ زيادى از آن محروم و عوامل متعدد و خصوصاً دسايس و سياستهاى دشمنان، اين جامعه نيرومندى را كه داراى بهترين زمينه‏هاى ترقى و تعالى است به صورت جامعه‏ها و حكومتهاى كوچك و ضعيف تشكيل داده و تا حدى در برابر هم در تعارض با يكديگر قرار داده است.

اميد است آگاهى و حركتى كه در مسلمانان به سوى تمسك به اسلام و بازگشت به وحدت و اتحاد ديرين پيدا شده بر همه تفرقه‏هاى غالب شود و از بركت تمسك همگان به كتاب و عترت‏

آفاق جديدى را استقبال كنيم؛ ان شاءاللّه تعالى.

اما موضوع دوم كه توجه به آن نيز بسيار مهم و لازم است و در ضمن موضوع اول هم اشاره شده، موضوع چگونگى برخورد مسلمانان مهاجر و مسلمانان و برادران و خواهران بومى كشورهايى است كه مهاجران به آنجا هجرت نموده‏اند. اين برخورد و رابطه بايد بسيار ظريف و با معنويت و محكم و استوار باشد.

در اين ميان نيز بايد اتحاد اسلامى برادران و خواهران مهاجر با برادران و خواهران بومى و محلى كاملاً ظاهر باشد و از هم جدا نباشد؛ در مساجد و مجامع يكديگر حضور پيدا كنند و از مشكلات يكديگر مطلع باشند و تشريك مساعى و همكارى داشته باشند.

همانطور كه مهاجر و انصار در عصر حضرت رسول، صلّى‏اللّه عليه و آله و سلّم، امت واحد بودند و بين آنها برادرى و برابرى برقرار گرديد، مسلمانان مهاجر در هر كشورى كه هستند بايد خود را با مسلمانان بومى برادر بدانند و مسلمانان بومى نيز آنها را مانند خود و قوت خود و در شمار جمعيت خود بدانند كه عنوان بومى و مهاجر آنها در منافع متعدد كه در هر كشور دارند، از هم جدا نسازد. مهاجرين با بوميان، مخصوصاً در برنامه‏هاى تبليغى همكارى نمايند. آقايان وعاظ و مبلغانى كه دعوت مى‏كنند افرادى باشند كه به زبان بومى نيز تسلط داشته باشند كه بتوانند در مجامعى كه هر دو گروه هستند، همه را تبليغ كنند يا مترجم داشته باشند.

كتابهاى دينى را كه به زبان بومى و محلى است تكثير كنند و پيشنهاد كنند تا از مراكزى كه در حوزه‏ها است، مخصوصاً حوزه علميه قم، براى آنها ارسال دارند.

خلاصه بايد اين وحدت بين بومى و مهاجر وجود داشته باشد كه مسلمانان بومى به آن جهت كه مثلاً آسيايى يا سفيدپوست يا عرب يا عجم نيست از مسلمانان مهاجر جدا و بيگانه نباشد.

همه بايد فرمان الهى وَاعْتَصِموا بِحَبْلِ اللّهِ جَميعاً وَ لاتَفَرّقُوا را اطاعت كنيم و به اسلاميت خود و{. P آل عمران ، 103 ؛ و همگى به رشته الهى چنگ زنيد و پراكنده نشويد . P} به ولايت اهل بيت، عليهم‏السّلام، كه حبل‏اللّه است تمسك داشته باشيم و همه را با اين ديد عزيز و گرامى بدانيم و با همه مسلمانان با فرهنگ عالى اَلْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيانِ يَشُدّ بَعْضُهُ بَعْضاً{. P مسند احمد ، ج 4 ، ص 404 ؛ مؤمن نسبت به مؤمن همانند ساختمانى است كه قسمتى از آن ، قسمتى ديگر را حفظ مى‏كند . P} معاشرت و معامله و تشريك منافع داشته باشيم و همه از مهاجر و بومى اروپايى و آسيايى معاضد و پشتيبان يكديگر باشيم.


انتظار فرج

اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنْ اَفْضَلِ الْعَمَلِ، اَفْضَلُ اَعْ‏مالِ اُمّتى‏ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ.

{.  الامام و التبصره ، ص 163 ؛ انتظار فرج ، از بزرگترين اعمال است ؛ بزرگترين جهاد امّت من ، انتظار فرج است . } اين انتظار اميد است، نيروبخش است، حيات و نشاط و جهاد است، خمودى و خاموشى و افسردگى و ضعف و كم‏كارى و بيچارگى و سستى نيست. عمل براى خدا براى اعلاى كلمةاللّه براى خير و آسايش عباداللّه و سير الى اللّه است.


معرفت حجت

امروز جامعه ما جوانان ما، همه ما، به آشنايى به اين مكتب، به ديدن اين مدرسه الهى محتاجيم، بايد معرفت خود را به امام زمان و ولى دوران كامل و كاملتر كنيم.

پيامبر اكرم، صلّى‏اللّه عليه و آله و سلّم، مى‏فرمايد: مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيّةً و{. P توسى ، محمّد ؛ الاقتصاد ، ص 226 ؛ هر كس بميرد ، در حالى كه امام عصر خود را نشناخته باشد ، به مرگ جاهلى مرده است . P} حديث ديگر است: فَلْيَمُتْ اِنْ شاءَ يَهُودِيّاً وَ اِنْ شاءَ نَصْرانِيّاً.

{.  عاملى ، شيخ حرّ ؛ وسايل ‏الشيعه ، ج 8 ، ص 20 ؛ خواه يهودى بميرد ، خواه نصرانى . } اين تأكيد بسيار هشداردهنده است، بايد امام زمان را بشناسيم، آيات و رواياتى را كه مربوط به آن حضرت است، بخوانيم، مطرح كنيم، در منابر، در سخنرانيها، در مقالات اين مقوله را شرح و بسط دهيم. راجع به غيبت آن حضرت و خصوصيات اين عصر و امتحانات و برنامه‏هايى كه هست و تخليص و تمحيصى كه پيش مى‏آيد آگاه باشيم، بايد در حد توان به مقاصد آن حضرت آشنا شويم، از صدها كتاب كه از پيش از ولادت آن حضرت تا زمان ما نوشته شده، بهره بگيريم.

در حديث است كه از حضرت سيّدالشهداء، امام حسين، عليه‏السّلام، سؤال شد: يابن رسول اللّه بابى انت و امى فما معرفةاللّه؛ معرفت خدا چيست؟ يعنى؛ به چه كامل مى‏شود؟ فرمود: معرفة اهل كل زمان امامهم الذى بجب عليهم طاعته، معرفت اهل هر زمان و عصر به امامشان معرفةاللّه‏{.  صدوق ، محمّد ؛ علل‏الشرايع ، ج ، ص 9 ؛ معرفت اهل هر زمان و عصر به امامشان ، معرفت خدا است . } است، چون بدون معرفت امام، معرفت خدا، چنانكه سزاوار است، فراهم نمى‏شود. بكم عبداللّه و بكم عرف اللّه؛ بايد اين فرهنگ امام‏شناسى كه تكميل خداشناسى پيغمبرشناسى اسلام‏شناسى است، در جامعه هر چه بيشتر ترويج شود.


پيام قرآن

دين واحد، حكومت واحد، نظام واحد، جامعه واحد و عدالت و برابرى و صلح و امانت و صداقت و طهارت و رحم و احسان و رفاه وآسايش و امنيّت و قانون براى همه و همه دعوت قرآن است و در يك كلمه، قرآن جهان را از ظلمات و تاريكى‏ها به نور و روشنايى وارد كرد و با نداى دلنواز اِنّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسانِ، اِنّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ‏{. P نحل ، 90 ؛ همانا خدا انسان را به عدل و احسان امر مى‏كند . P} اَتْقيكُمْ، و صدها نواها و نداهاى نجات‏بخش، مقام انسانيّت تمام افراد را گرامى داشت و پايان‏{. P حجرات ، 13 ؛ بى‏گمان گرامى‏ترين شما در نزد خداوند ، پرهيزگارترين شماست . P} دوره‏هاى سياه استبداد و استكبار و استعمار را اعلام نمود. اين كتاب كريم، همانگونه كه چهارده قرن پيش معجزه كامله و دليل باهر و برهان ظاهر به حق بودن اسلام بوده، امروز و هميشه و تا ابد معجزه و برهان است و هر مسلمان در هر عصر و زمان مى‏تواند با تلاوت آيه وَ اِنْ كُنْتُمْ فى‏ رَيْبٍ مِمّا نَزّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَاْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ، اعجاز آن را به دنيا اعلام كند و تأييد خبر غيبى‏{. P بقره ، 23 ؛ و اگر از آنچه بر بنده خويش فروفرستاده‏ايم ، شك داريد ، اگر راست مى‏گوييد سوره‏اى همانند آن بياوريد . P} فَاِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا، را كه چهارده قرن است تأييد شده، از نو مشاهده كند.

{. بقره ، 24 ؛ ولى اگر چنين نكرديد - كه هرگز نخواهيد كرد - . } وظيفه مؤمنان در عصر غيبت

منتظر حقيقى كه منتظر فرج ظهور آن عدل جهانى و دولت كريمه حضرت صاحب الزمان، عجل اللّه تعالى فرجه الشريف، است، آينده دنيا و روزى را كه دين اسلام عالمگير مى‏شود و همه جا عدل و برادرى و برابرى اسلامى حاكم مى‏گردد، و عقلها تكامل يافته، علم و معرفت تاريكيهاى جهالتها و گمراهيها را از ميان بر مى‏دارد، به چشم ايمان مى‏بيند، خود نيز بايد در مسير تحقق اين اهداف قدم بردارد و هميشه پيشقدم باشد و در صحنه عمليات اسلامى و ميدانهاى كار و تلاش براى هر چه بيشتر شدن اعتلاى اسلام و عزّت مسلمين حضور داشته باشد، و از آنچه در گوشه و كنار دنيا، در ارتباط با اسلام و مسلمين مى‏گذرد، مطّلع باشد، تا مسؤوليتى را كه به عهده هر مسلمان است، ايفا نمايد.


هويت اسلامى

يكى از مسائل مهم ، مسأله هويت اسلامى است كه هر مسلمانى به آن هويت افتخار دارد. مسلمان پيش از اينكه هويت نژادى يا آسيايى يا اروپايى يا آفريقايى داشته باشد، هويتش اسلامى است. افتخارش به اسلام، به قرآن، به تاريخ اسلام، به مفاخر عالم اسلام، به آثار اسلامى، به مسجد الحرام، به مسجد مدينه، به مسجد الاقصى، به مسجد كوفه، به مساجد ويران شده اسپانيا، به مساجد عظيم هند و تركيه و مشاهده مشرفه و مقامات مقدّسه اهل بيت، عليهم‏السّلام، و صدها و هزارها سوابق گوناگون تاريخى وعظمت تمدن اسلامى و شاهكارهاى علم وآثار نبوغ مسلمين است.

مسلمان به اسم محمّد و على و حسن و حسين و حمزه و جعفر طيّار، رجال بزرگ اسلام، افتخار كرده و مباهات دارد كه با اين نام‏ها، نام داشته باشد.


توطئه دشمن

يكى از توطئه‏هاى خطرناك دشمنان اسلام كه با آن در صدد ضربه زدن به هويت اسلامى مسلمانان هستند، همين موضوع ايجاد قوميت‏هاى جداگانه و احياى مليّت‏هاى مرده، در بين مسلمانان است كه مؤسساتى از استعمارگران، به عناوين به ظاهر فريبنده تأسيس شده و مزدوران آنها، اين برنامه را از يكصد سال پيش تا حال، در بين مسلمانان ترويج مى‏كنند و سعى دارند در هر نقطه‏اى، فرهنگهايى غيراسلامى بسازند و از آن براى تضعيف فرهنگ اسلامى، كه جوامع مسلمان به آن ايمان دارند، استفاده كنند و به عبارت ديگر چون بازگشت به آن فرهنگهاى مرده نيز ممكن نيست، در واقع جوامع مسلمان را بى‏فرهنگ سازند و همين زمزمه‏ها بود كه پيش از انقلاب عظيم اسلامى مردم مسلمان ايران، تا آنجا پيش رفت كه تاريخ اسلامى را به تاريخ به اصطلاح شاهنشاهى تغيير داد و همين‏ها بودند كه وقتى بنابراين شد كه مجلس شورايى كه از بركت قيام مسلمانان و جانبازيها و فداكاريها و شهادت ده هزار جوان برومند تشكيل شود، مخالفتشان بلند شد كه بايد ملّى باشد نه اسلامى.

اين سياست باز هم ادامه دارد و باز هم دشمنان اسلام، ايران منهاى اسلام، مصر و تركيه و هر جاى ديگر را منهاى اسلام مى‏خواهند.


درونى سازى ارزش ها

بايد همه مقاوم تربيت شوند و همه بايد بر غرايز و خواسته‏هاى حيوانى و مشتهيات جسمانى مسلط شوند كه دربرابر نفس اماره، شهوت، حب جاه، حب مال وحب دنيا و جنود جهل مغلوب نشوند و در اين ميدان و رزمگاهى كه دائماً بر پا است غالب و پيروز باشند.


تعظيم شعائر

در ارتباط با تعظيم شعاير، با اعلاى كلمةاللّه، با تبليغ اسلام، با فراهم كردن موجبات استقلال سياسى، اقتصادى و فرهنگى و رهايى از وابستگى به كفّار و با شكوفايى علم و صنعت و بسط و نشر تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و تعاون بر نيكى و تقوا و رسيدگى به وضع مستمندان و قضاى حوايج نيازمندان و دستگيرى از افتادگان و دفاع از مرزها و ثغور جغرافيايى وطن اسلامى و حدود فكرى و عقيدتى و رفع بدع و رويارويى با اهل شكوك و شُبَه ومبارزه با مظاهر فساد و ملاهى و هتك احترام احكام الهى همه مسؤوليم و همه مسلمانان متعهدند، و اين شما و همه شيعيان و منتظران ظهوريد كه بايد با كار و كوشش براى حصول اهداف اسلام تلاش نماييد.


عصر غيبت

عصر غيبت، عصر امتحان و آزمايش، عصر تمحيص و تلخيص است.

سعادتمندان و مؤمنانى كه در ايمان ثابت قدم مى‏باشند، و در اين مكتب انسان ساز غيبت، خود را مى‏سازند، حوادث گوناگون و فشارها و سختى‏ها آنها را تكان نمى‏دهد و ايمانشان را متزلزل نمى‏سازد؛ مانند كوه در برابر بادهاى تند و شديد پايدار وبرقرارند و از افراد سست ايمان و ضعيف‏الاراده، جدا و ممتاز مى‏گردند.

هر چه تمسك به دين و ديندارى دشوارتر شود و با انواع محروميتهاى ظاهرى توأم گردد، ايمان و تعهّد آنها قوى تر مى‏گردد و صدق و راستى احاديثى كه در آنها از وقايع دوره غيبت، از شيوع بعضى معاصى و ملاهى و غنا و موسيقى، از وضع بعضى جوانان و بانوان، از اختلاط زن و مرد و امور ديگر خبر داده‏اند، بر ايشان روشن‏تر مى‏شود.

در آن شرايط كه بر حسب بعضى روايات، تا آنجا نگهدارى دين سخت و دشوار مى‏شود كه مانند نگهداشتن آتش در كف دست مى‏شود، يا چنانكه در حديث ديگر است:

اِنّ لِصاحِبِ هذَا الْاَمْرِ غَيْبَةً اَلْمُتَمَسّكُ فيها بِدينِهِ كَالْخارِطِ لِلْقِتادِ.

{.  الامام و التبصره ، ص 126 ؛ براى صاحب اين امر [امام مهدى ، عليه‏السّلام‏] غيبتى است و كسى كه بخواهد دينش را حفظ كند ، مانند آنست كه قصد نگهدارى درخت خاردارى را در دستش دارد . } در اين عصر غيبت، مردمان ثابت الايمان، ثواب كسانى را دارند كه در پيش روى رسول اعظم اسلام، صلّى‏اللّه عليه و آله و سلّم، با شمشير جهاد مى‏نمودند و به قدرى بلند پايه هستند كه پيغمبر اكرم، صلّى‏اللّه عليه و آله و سلّم، ايشان را برادر خود خوانده و به ديدارشان بر حسب احاديث، اظهار اشتياق فرموده است.

مؤمنان به غيبت و حزب اللّه، منتظران حقيقى ظهور و حكومت جهانى و اسلامند كه در احاديث شريفه فرموده‏ اند :

اُولئِكَ هُمُ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شيعَتُنا صِدْقاً وَ الدّعاةُ اِلى‏ دينِ اللّهِ وَ جَهْراً اُولئِكَ الّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ثُمّ اُولئِكَ حِزْبُ اللّهِ اَلا اِنّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.

{. P صدوق ، محمّد ؛ كمال‏الدّين ، ص 220 ؛ به تحقيق ايشان مخلص بوده و از سر صدق و صفا شيعه مايند و دعوت‏كنندگان به دين خدا ، آشكارا و پنهانى ، همانا ايشان ايمان‏آورندگان به غيب‏اند ، سپس ايشان حزب‏اللّه‏اند . آگاه باشيد كه طرفداران حق ، رستگارانند . P} و بر حسب حديث شريف اَلْمُنْتَظِرُ لِاَمْرِنا كَالْمُتَشَحّطِ بِدَمِهِ فى‏ سَبيلِ اللّهِ، مانند كسى هستند كه‏{. P برقى ، المحاسن ، ص 50 ؛ كسى كه منتظر امر ما باشد ، مانند آنست كه در راه خدا به خون خود غلتان است . P} در راه خدا به خون خود غلتيده باشد.


قرآن واهل بيت

نكته اى كه در اين حركت وسيع قرآنى بايد به آن توجه داشت، هشدار حضرت رسول اكرم، صلّى‏اللّه عليه و آله و سلّم، در حديث ثقلين متواتر است كه بايد تمسّك به قرآن با تمسّك به عترت و ائمه طاهرين، عليهم‏السّلام، توأم و مقرون به هم باشد.

آنچه بر حسب اين حديث قطعى و مسلّم، امان از ضلالت و گمراهى است، تمسّك به ثقلين قرآن و عترت است.

پرواز به سوى مدارج و معارج قرب الهى با اين دو بال صورت مى‏گيرد و با ترك هر كدام، پرواز تنها با ديگرى امكان پذير نيست. صرف يادگرفتن قرآن و تجويد خواندن آن، بدون تمسّك به هدايتهاى ائمه طاهرين، عليهم‏السّلام، و ولايت آنها و معرفت مقاماتشان ميسر نمى‏شود و اِلّا امثال حجّاج‏ها در قرائت صحيح قرآن و درك فصاحت و بلاغت آن مهارت داشتند، ولى مصداق رُبّ تالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرآنُ يَلْعَنُهُ بودند.

{. فيض كاشانى ، ملّا محسن ؛ المحجة البيضا ، ج 2 ، ص 218 ؛ چه بسيارند تلاوت‏ كنندگان قرآن كه قرآن ايشان را نفرين مى‏كند .}

 

گزينه ي مورد نظر خود را انتخاب كنيد: