مسلمانان در اروپا ایتامى هستند بر سر سفره انسان هاى خسیس - دكتر محمد فؤاد البرازی
پایگاه خبری تقریب: دكتر "محمد فؤاد البرازی" رئیس انجمن اسلامى دانمارك وعضو مجمع عمومى مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى طی گفت و گویی با سایت محیط، مسلمانان را در اروپا ایتامى خواند كه بر سر سفره انسان هاى خسیس نشسته اند.
وى در این گفت و گو لابى صهیونیستى را كه بر دستگاه هاى تبلیغاتى سیطره دارد، عامل حملات توهین آمیز علیه اسلام ومسلمانان دانست.
آنچه در پی می آید، متن گفت وگو با این اندیشمند اسلامى است:
در ابتدا بفرمایید كه تعداد مسلمانان دانمارك چقدر است و از چه زمانى اسلام وارد این کشور شده است؟
مسلمانان 3درصد از مجموع شهروندان دانماركی را كه پنج میلیون نفر می باشند، تشكیل مى دهند؛ یعنى در این کشور حدود 200 هزار مسلمان زندگی می کنند.
اسلام خیلى زود وارد دانمارك شد چرا كه "ابن فضلان" در رساله اش اشاره دارد كه صد سال پیش وارد دانمارك شد ودید برخى از ساكنین این كشور مسلمان هستند. امّا حضور حقیقى مسلمانان از دهه 60 آغاز شد ودر دهه 70 و80 رشد چشمگیرى یافت.
آنچه كه باعث افزایش تعداد مسلمانان در دانمارك شد، جنگهایى بود كه میان برخى كشورها از جمله بوسنى وهرزگوین ونیز برخى كشورهاى عربى مانند عراق، لبنان وفلسطین درگرفت. علاوه بر این بیش از 8 هزار دانمارى نیز به دین مبین اسلام گرویده اند.
وضعیت اقتصادى وسیاسى مسلمانان در دانمارك چگونه است؟
با وجود اینكه دانمارك كشورى زراعى وصنعتى است، مسلمانان آن هیچ گونه قدرت سیاسى یا اقتصادى ندارند تا به نفع اقلیت مسلمانان این كشور تأثیرى در تصمیمات دولت داشته باشند. دلیل این مسئله این است كه زمانی كه مسلمانان از كشورهایشان به دانمارك مهاجرت كردند، مشكلات ودرگیری ها وحساسیت هاى مذهبی شان را نیز با خود به همراه آوردند، در نتیجه بسیارى از توانمندی هاى خویش را از دست دادند.
برخلاف مسلمانان، مى بینیم كه یهودیان در اروپا با وجود تعداد اندكشان تبدیل به اهرم فشارى شده اند كه در تصمیم گیری هاى كشورهاى اروپایى نقش بسزایی دارند. به عنوان مثال آنها توانستند قانون منع تحقیق پیرامون حقایق هولوكوست را در اروپا به تصویب برسانند. در زمینه سیاسى نیز مسلمانان هیچ نقشى ندارند وفاقد حزب سیاسى خاصی می باشند تا از طریق آن از حقوق وخواسته هایشان حمایت كنند. همچنین مى بینیم كه مسلمانان به هیچ یك از احزاب سیاسى حاكم گرایش نداشته ومشاركتى در آنها نمى كنند. مى توانم بگویم كه غیبت سیاسى، اقتصادى وتبلیغاتى مسلمانان آنها را تبدیل به ایتامى كرده كه بر سر سفره انسان هاى خسیس نشسته اند.
به عقیده شما چرا بحران كاریكاتورهاى اهانت آمیز به ساحت مقدس رسول الله (ص) در دانمارك آغاز شد؟
به عقیده من این امر به بالا رفتن نفوذ احزاب وجنبشهاى مسیحى راستگرای تندرو در بسیارى از كشورهاى اروپایى به ویژه پس از حادثه 11 سپتامبر بر مى گردد.
نژاد پرستى علیه مسلمانان در رسانه هاى تبلیغاتى غرب روز به روز افزایش مى یابد، درحالی كه مسلمانان هیچ وسیله تبلیغاتى براى پاسخگویى به این اهانتها در اختیار ندارند. حتى بسیارى از مسلمانان اروپا با رفتار احمقانه شان به اسلام توهین مى كنند.
نكته دیگر این است كه مسلمانان در كشورهایشان كنفرانس هایى جهت گفت و گو با یكدیگر برگزار مى كنند ولى در راستای ارائه عقایدشان به افكار عمومى اروپا اقدامى نمى كنند.
به عقیده شما چرا روزنامه ها اقدام به انتشار مجدد كاریكاتورهاى اهانت آمیز علیه پیامبر اسلام كردند؟
از سرگیرى انتشار این تصاویر به عقیده دانماركى ها واكنشی بود به توطئه ترور كاریكاتوریست آن، به گونه اى كه اطلاعات دانمارك 3 نفر از كسانى كه براى ترور كاریكاتوریست مذکور برنامه ریزى كرده بودند را دستگیر كرد.
به این ترتیب رسانه ها با وى اظهار همدردى كردند وروزنامه ها انتشار تصاویر توهین آمیز را از سرگرفتند. اما ما معتقدیم اگر این مسئله صحت داشته باشد ، چرا یكى از این 3 نفر 24 ساعت پس از دستگیرى آزاد شد؟ چرا دولت 2 نفر باقیمانده را به بهانه عدم در اختیار داشتن ملیت دانماركى از كشور اخراج كرد؟ مگر این قانون نیست كه گناهكار (مجرم) را به دستگاه قضایى ارجاع دهند؟ این سناریو شك اقلیت مسلمان دانمارك را در قبال سازمانهاى افراطى مسیحى كه معتقدیم دستى در این قضیه دارند، برانگیخت.
• اقليت هاى مسلمان از جمله انجمن اسلامى دانمارک با بحران اهانت به ساحت مقدس پیامبر(ص) چه كرد؟
ما به شكلى كاملا قانونى با اين مسئله برخورد كرديم . ما از ابتدا انتشار اين قبيل عكس هاى اهانت آميز را رد كرديم؛ در اين راستا نامه اى اعتراض آمیز نوشتيم وبه پارلمان دانمارک، نخست وزير وتعدادى از مسئولين اين كشور ارسال نموديم. اين تمام كارى بود كه مى توانستيم انجام دهيم چرا كه ما اقليت هستيم نه دولت. البته تمام تلاش ما این بوده که مسئله را از طريق گفت وگو حل كنيم، به گونه اى كه حافظ بقاى مسلمانان در دانمارک باشيم.
• حكومت دانمارک موضع خود را در قبال اين مسئله اعلام كرد وگفت: اين قضيه در چارچوب آزادى بيان قرار مى گيرد. به عقيده شما آيا اين توطئه نيست؟
نمى توانم بگويم توطئه است ، چرا كه مطبوعات در دانمارک كاملا مستقل هستند وقوانين خاص خود را دارند وبه دليل همين قوانين دولت نمى تواند در امور آنها دخالت كند. از سوى ديگر در قانون دانمارک آمده است كه اگر كسى به يكى از اديان اهانت كند ، حداكثر 4 ماه به زندان محكوم خواهد شد. با اين وجود يكى از دادگاه هاى دانمارک شكوائيه اى را كه انجمن اسلامى عليه اين روزنامه ها تنظيم كرده بود، نپذيرفت.
• بنابراين می توان امیدوار بود از طريق قانون اين مشكل حل شود؟
چاره اى نداريم جز اينكه از طريق گفت وگو واعتراض مسالمت آميز قانونى وفرهنگى مسئله را دنبال كنيم. اگر بازهم شكست خورديم مى توانيم شكوائيه خود را در كشور هاى ديگر از جمله مصر و اردن ارائه کنیم. در اين صورت مى توانيم اين مسائل را به قوانين بين المللى كه دانمارک آن را امضا كرده ، ارجاع دهيم. البته نباید فراموش كنيم كه بايد از روش های فرهنگى وبدون خدشه دار كردن روابط دولت هاى عربى واسلامى موضوع را پيگيرى كنيم.
بايد تأكيد كنم كه بسيارى در تلاشند تا ميان جهان غرب واسلام فتنه به پا كنند كه در اين صورت زيان ديدگان اصلى مسلمانان هستند.
• چه كسانى مى خواهند اين فتنه ها را به پا كنند؟
مسيحيان راستگراى تندرو وصهيونيسم جهانى از اين مسئله سود مى برند.
• چرا احزاب راستگراى تندرو در حال حاضر روبه گسترش هستند؟
راست تندرو هم اكنون در اروپا وبه ويژه دولت هاى اسكاندیناوى، آلمان واسپانيا در حال گسترش است. اين مسأله دو دليل دارد:
اول : صهيونيسم تلاش زیادی می کند تا اين احزاب وجنبش ها را گسترش دهد.
دوم : تبليغات غرض ورزانه اى عليه مسلمانان وجود دارد وتلاش مى كنند چهره اسلام ومسلمانان را در غرب خدشه دار كنند . به نظرم مسلمانان بايد با تبليغات اسلامى چهره حقيقى اين دين مبين را به همگان بشناسانند.
• گزارش ها حاكى از آن است كه اختلافاتى ميان اقليت هاى مسلمان دانمارک در خصوص راهكارهاى مواجهه با اين بحران به وجود آمده است؟
در دوره اى كه گذشت دو رويكرد براى مقابله با اين مسئله وجود داشت. رويكرد اول اعتقاد به اهرم فشار وقدرت به منظور پايان بخشيدن به بحران حاضر بود. رويكرد دوم ضرورت تعامل با اين مسئله از طريق ابزارهاى قانونى ومسالمت آميز است. كسانى كه معتقد به راه اول بودند پس از اندكى دريافتند بايد از راه دوم تبعيت كنند واز طريق قانونى وبه شكلى مسالمت آميز مسئله را حل كنند.
• دانشگاه الأزهر و واتيكان سالانه ديدارهايى جهت گفت وگوى اديان برگزار مى كنند، پس چرا اين گفت وگوها تاكنون نتیجه ای در برنداشته است ؟ نظر شما درباره اين ديدارها چيست؟
من هرگونه گفت وگو به ويژه گفتگوى اسلام ومسيحيت را در صورتى كه جدى باشد ، تأييد مى كنم. در كنفرانس گفت وگوى اديان دوحه مسيحيان خواستار توقف جنبش های مسيحى ساز به ويژه در آفريقا شدند ، چراكه سازمان هاى مسيحى ساز مى كوشند هويت اسلامى اين قاره را تغيير دهند. من به آنها گفتم شما براى تغيير اين قاره ، به قاره اى مسيحى برنامه ريزى كرده ايد. بنابراين با دست كشيدن از اين برنامه به طور جدى به گفت وگوى اديان بپردازيد.