حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله

.... عبد الله بن ابان از امام رضا (عليه‌السلام) درخواست دعا كرد. آن حضرت با استناد به همين آيه فرمود:
مگر من از شما غافلم و شما را دعا نمي‌كنم؟؛ قلت للرضا عليه‌السلام: أُدع لى ولأهل بيتى، قال عليه‌السلام: "أو لستُ أفعل؟ والله إنّ أعمالكم لتعرض علىّ فى كل يومٍ وليلةٍ. ـ فاستعظمت ذلك. فقال عليه‌السلام: ـ أما تقرأ كتاب الله "قل اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون"(بحار، ج23، ص347.). اين گونه احاديث نشان مي‌دهد كه اهل بيت عصمت (عليهم‌السلام) با ديدن اعمال نيك، نه تنها خوشحال مي‌شوند، بلكه در حق نيكان دعا نيز مي‌كنند.
از مجموع آيه‌ي‌ مزبور و اين روايات، كه نمونه‌هاي فراواني دارد، مي‌توان استنباط كرد كه اخبار غيبي بر ائمه (عليهم‌السلام) نازل مي‌شود.
نكته‌ي‌ قابلِ توجه در آيه‌ي‌ مورد بحث اين است كه: قرآن كريم در مسير تربيت و تزكيه، قبل از هر چيز بر احيايِ روحِ حيا تكيه كرده است.
توضيح اين كه: هر چند اين كتاب الهي برخي از انسان‌ها را به بهشت ترغيب مي‌كند و بعضي ديگر را از جهنّم ترهيب مي‌دارد ولي همواره ترس از جهنّم مؤثرتر از شوق به بهشت است. از اين رو با آن كه روايات وارد شده در فضيلت نماز شب و فضيلت روزه‌ي‌
ماه رجب و شعبان فراوان است و شايد كمتر از روايات فضيلت روزه‌ي‌ ماه رمضان نباشد، ليكن كساني كه تمام ماه رجب و شعبان را روزه بدارند يا هميشه نماز شب بخوانند بسيار كم هستند؛ سرّش آن است كه روايات فضيلت آن عبادت‌ها لسان ترغيب و تشويق دارد، در حالي كه روايات روزه‌ي‌ ماه مبارك و نمازهاي واجب، لسان تحذير و ترس دارد. از اين جهت قرآن كريم كفّه‌ي‌ تحذير و ترس از جهنّم را سنگين‌تر از كفّه‌ي‌ تشويق به بهشت كرده است.