آيت الله معرفت : الگوبرداري از روش تفسير الميزان منحصر به تفاسير شيعي نيست


آيت الله معرفت مفسر قرآن كريم به ظرافت و دقت علامه در نگارش تفسير الميزان اشاره و تصريح كرد : الگوبرداري از روش تفسير الميزان منحصر به تفاسير شيعي نيست بلكه در تفاسير اهل سنت نيز مشاهده مي شود.
    آيت الله محمدهادي معرفت مفسر قرآن كريم و استاد حوزه علميه قم در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار شبستان تفسير الميزان را مايه افتخار جهان تشيع و بلكه جهان اسلام خواند و گفت : تفسير الميزان كه علامه طباطبايي به نگارش درآورده است يكي از بزرگترين كتاب هاي تفسير در جهان اسلام است كه مطمئنا نمونه و نظيري ندارد و توجه همگان اعم از شيعه سني و حتي غير مسلمانان را نيز جلب كرده است .
    وي به ظرافت و دقت علامه طباطبايي در نگارش تفسير الميزان اشاره كرد و گفت : ايشان در اين تفسير به اين اصل كه برخي آيات آيات ديگر را توضيح دهد توجه زيادي كرده است چرا كه قرآن براي تبيين مفاهيم خود نياز به ابزار خارجي ندارد.
    آيت الله معرفت خاطر نشان كرد : در اين روش يعني تفسير آيات با استفاده از ديگر آيات احاطه كامل مفسر بر آيات قرآن بعنوان مهمترين شاخصه مطرح است كه با خواندن آيه اي از قرآن نظير و يا همسو با آن را در كنار اين آيه آورده و به عنوان شاهدي از آن استفاده شود و ابهاماتي را كه مفسر بايد آن را رفع كند توسط اين شواهد آيه اي مرتفع گردد.
    اين مفسر قرآن تصريح كرد : علامه طباطبايي با نگارش تفسير الميزان تحولي را در تاريخ تفسير به وجود آورد و به اعتقاد ايشان اين نوع تفسير شكل تازه اي از همان تفسيري است كه در صدر اسلام نيز مورد استفاده بوده است .
    وي افزود : نگارش اينگونه تفاسير در گذشته نيز سابقه داشته است ولي به اين عظمت نبوده است . لذا پس از اين تفسير در همه تفسيرها به نوعي الگوگيري از اين تفسير را مشاهده مي كنيم كه اين موضوع به شيعه نيز منحصر نمي شود و اهل تسنن نيز در تفسيرهايشان از اين شيوه علامه بهره برده اند.
    آيت الله معرفت در ادامه به آيه « يا ايها الذين امنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما ليحييكم و اعلموا ان الله يحول بين المر و قلبه . » اشاره كرد و گفت : در اين آيه ابهاماتي وجود دارد كه بايد مفسرين توانا آن را رفع كنند مانند عبارت « واعلموا » كه در ذيل اين آيه آمده است و ارتباط آن با صدر آيه كه خطاب به همه مومنين است براي آنكه ايماني راسخ داشته و امر خداوند را اجابت كنند و اين در حالي است كه « اعلموا » تهديدي براي كساني است كه اين امر را انجام ندهند.
    وي افزود : علامه طباطبايي قلب در قرآن را كنايه از حقيقت انسانيت مي داند كه بنابراين تعبير در تفسير اين آيه مي توان گفت كه اگر انساني كه به دستورات خداوند عمل نكند و يا نسبت به آن بي تفاوت باشد و خودسرانه عمل كند انسانيت خود را فراموش مي كند و اين موضوع را از آيه « ولاتكونوا كالذين نسوا الله فانساهم انفسهم ... » به معني آنكه مانند كساني نباشيد كه خدا را از ياد برده اند كه در اين صورت انسانيت از جامعه رخت برخواهد بست و رفته رفته شبيه حيوانات مي شويد و ديگر اخلاق شرف و عزت انساني در آن جامعه وجود ندارد و تنها هم و غم افراد اين جامعه بقا و زندگي حيواني است . وي ادامه داد : اين حائل شدن خدا بين انسان و قلبش باعث فراموش كردن خويشتن خويش است .
    گفتني است بيست و چهارم آبان ماه سالگرد رحلت علامه محمدحسين طباطبايي صاحب تفسير الميزان بود و آيت الله معرفت يكي از شاگردان ايشان است كه پس از 35 سال كار و تحقيق بر روي تفسير الميزان هم اكنون در حال تاليف تفسيري جامع است . 
  منبع:    روزنامه جمهوري اسلامي، شماره 7922 (1/9/85)،