تلميذ: مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی رحمه الله ( مرحوم آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رحمه الله )

 اين‌ مسأله‌ بسيار عجيب‌ است‌ كه‌ رسول‌ الله‌ با آنكه‌ خطّ نداشتند و آيات‌ را خود نمي‌نوشتند، اين‌ سوره‌ها و سائر سوره‌ها را بعد از نزول‌، بدون‌ يك‌ كلمه‌ يا يك‌ حرف‌ كم‌ و بيش‌ مي‌خواندند.

معلوم‌ است‌ كه‌ بمجرّد آنكه‌ وَحي‌ نازل‌ مي‌شد، حضرت‌ كُتّابِ وَحي‌ را مي‌خواستند و به‌ آنها بازگو نموده‌، و آنها مي‌نوشتند؛ و در تمام‌ مدّت‌ عمر آنحضرت‌ ديده‌ نشد كه‌ قلمي‌ بدست‌ گيرند و چيزي‌ بنويسند.

اصولاً آيا مي‌توان‌ اين‌ را شدّت‌ قوّۀ حافظه‌ ناميد؟

آيا در تمام‌ دوران‌ بشريّت‌ چنين‌ امري‌ نظيرش‌ ديده‌ شده‌ است‌؟ آيا سخنگو و خطيبي‌، گرچه‌ ماهرترين‌ و پرحافظه‌ترين‌ خطباي‌ جهان‌ باشد، بدون‌ ضبط‌ سخنان‌ خود به‌ نوشتن‌، و يا به‌ آلت‌ ضبط‌ صوت‌، توانسته‌ است‌ فقط‌ دودقيقه‌ عين‌ عبارات‌ انشاء شدۀ خود را در هنگام‌ خطابه‌ و سخن‌ گفتن‌، بعداً بدون‌ يك‌ حرف‌ پس‌ و پيش‌ يا كم‌ و زياد بازگو كند؟ اين‌ خود يك‌ معجزۀ بسيار عجيب‌ و غريب‌ و آشكاري‌ است‌.


 

 مرحوم علامه سيد محمد حسين طباطبايي رحمه الله

علاّمه‌: ( مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رحمه الله )

 آري‌ مطلب‌ همينطور است‌ كه‌ مي‌گوئيد! رسول‌ الله‌ آياتِ قرآن‌ را بدون‌ يك‌ حرف‌ پس‌ و پيش‌، و يا كم‌ و زياد مي‌خواندند؛ و حتّي‌ چه‌ بسا مردم‌، قرآن‌ را كه‌ از حفظ‌ مي‌كردند، در نزد رسول‌ الله‌ تصحيح‌ مي‌نمودند.  و از قرآن‌ گذشته‌ آنحضرت‌ عينِ عباراتي‌ را كه‌ سالها قبل‌ فرموده‌ بودند، در موضع‌ حاجت‌ بازگو مي‌كردند؛ كأنـّه‌ اين‌ عبارت‌ را در همين‌ ساعت‌ فرموده‌اند.

در هنگام‌ رحلت‌ آنحضرت‌ كه‌ حضرت‌ فاطمه‌ سلامُ اللهِ عَليها بسيار ناراحت‌ بود؛ و گريه‌ مي‌كرد و وَاسَوْأَتَاه‌ مي‌گفت‌، و وَاسَوْأَةَ أَبِي‌ مي‌گفت‌ كه‌ بقول‌ ما فارسي‌ زبانان‌ وَاوَيلايش‌ بلند بود، حضرت‌ به‌ او فرمودند: اي‌ فاطمه‌ اينطور سخن‌ مگو!

همان‌ كلمات‌ را بگو كه‌ من‌ در مرگ‌ إبراهيم‌ فرزندم‌ گفتم‌:

الْقَلْبُ يَحْزَنُ، وَالْعَيْنُ تَدْمَعُ، وَ لَا نَقُولُ إلَّا حَقًّا؛ وَ إنَّا بِكَ يَا إبْرَاهِيمُ لَمَحْزُونُونَ

 

«دل‌ غصّه‌ دار است‌ و چشم‌ اشكبار، و ما سخني‌ غير از حقّ نمي‌گوئيم‌؛ و اي‌ إبراهيم‌ ما دربارۀ تو اندوهناك‌ هستيم‌

ببينيد: پيغمبر اكرم‌ صلّي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ در حال‌ سَكَرات‌ موت‌، كه‌ مرض‌ از هر جانب‌ بر او غالب‌ شده‌ و حال‌ عادي‌ آنحضرت‌ را تبديل‌ به‌ سنگيني‌ و انقلاب‌ نموده‌ است‌؛ در آنحال‌ شديد، عين‌ عباراتي‌ كه‌ سالها قبل‌ در مرگ‌ إبراهيم‌ فرموده‌، بازگو ميكند؛ اين‌ عجيب‌ معجزه‌اي‌ است‌. آري‌، اين‌ احاطۀ بر ملكوت‌ است‌ و سيطرۀ بر عالم‌ معني‌، و ربطي‌ به‌ قوّۀ حافظۀ مادّيّه‌ ندارد؛ يعني‌ قوّۀ حافظه‌اي‌ كه‌ در بدن‌، و ببدن‌ تعلّق‌ دارد، گرچه‌ اصل‌ قوّۀ حافظه‌ مجرّد است‌. ...

 

منبع : کتاب مهر تابان