گزارشي از همايش ابن خلدون و دنياي معاصر: تجربه ابن خلدون افق گشايي روش بومي
گزارش از سيد رضا علوي  
روزنامه رسالت، شماره 6156 (5/3/86)،  ص 18
مشاهده متن    
 گزارشي از همايش ابن خلدون و دنياي معاصر: نظريه دولت ابن خلدون از جامعه شناسانه ترين نظريه ها است
روزنامه رسالت، شماره 6154 (2/3/86)،  ص 18
مشاهده متن    
 نفوذ دانشوران ايران در علوم اسلامي
ابن خلدون  مترجم:محمد پروين گنابادي
روزنامه اطلاعات، شماره 23827 (27/10/85)،  ص 6
مشاهده متن    
 ابن خلدون و دنياي معاصر
روزنامه اعتماد ملي، شماره 275 (21/10/85)،  ص 8
مشاهده متن    
 همايش«پوپوليسم،عوام گرايي يامردم باوري»سه شنبه درتالار ابن خلدون
روزنامه ايران، شماره 3532 (4/10/85)،  ص 24
مشاهده متن    
 همايش «ابن خلدون» برگزار مي شود
روزنامه قدس، شماره 5439 (11/9/85)،  ص 12
مشاهده متن    
 فلسفه تاريخ ابن خلدون
علي فهيمي  
روزنامه رسالت، شماره 5919 (1/5/85)،  ص 18
مشاهده متن    
 چرا اين عمارت ويران است؟: درنگي در انديشه هاي ابن خلدون
سينا كلهر  
روزنامه همشهري، شماره 4006 (21/3/85)،  ص 11
مشاهده متن    
 ابن خلدون بنيانگذار فلسفه تاريخ: گفت وگو با دكتر كريم مجتهدي درباره فلسفه تاريخ از ديدگاه ابن خلدون
امير نعمتي ليمايي  
روزنامه سرمايه، شماره 195 (20/3/85)،  ص 8
مشاهده متن    
 تاريخ ابن خلدون مقدمه اي براي تمام تاريخ
سورنا گيلا ني  
روزنامه سرمايه، شماره 195 (20/3/85)،  ص 8
مشاهده متن    
 
 از ديار ابن خلدون (گزارشي از سفر فريد قطاط به ايران)
مهران اسكندريان  
دوفصلنامه سخن عشق، شماره 30، تابستان 1385  ص 96
مشاهده متن   [PDF 343kb]    
 ابن خلدون ، اقتصاددان قرن 14
بولاكياه  مترجم:محمدرضا يوسفي
فصلنامه دين و اقتصاد، شماره 2، پاييز 1385  ص 88
چکيده مطلب   
 ابن خلدون و خاورشناسان
حافظ احمدي  
ماهنامه كيهان فرهنگي، شماره 241، آبان 1385  ص 36
 نقد محتوايي متون تاريخي از نگاه ابن خلدون
محمدعلي سلطاني   
فصلنامه فرهنگ جهاد، شماره 40، تابستان 1384  ص 153
 موسيقي در مقدمه ابن خلدون
مجيد كياني  
فصلنامه گلستان هنر، شماره 4، تابستان 1385  ص 14
چکيده مطلب   
ابن‌خلدون در مقدمه‌اش، كه آن را نخستين كتاب در علم اجتماع و تاريخ شمرده‌اند، فصولي را به صناعات اختصاص داده است. از جملة آنها فصل سي‌و‌دوم در صناعات غنا يا موسيقي است. ابن‌خلدون پس از معرفي موسيقي و سازهاي رايج و شيوة نواختن آنها، به علل التذاذ انسان از موسيقي در قالب علم نفس كهن مي‌پردازد و آراء فقيهان را در جواز يا منع تلحين در قرائت قرآن كريم بررسي مي‌كند. پس از ارائة تصويري اجمالي از اين صناعت به خواننده، موسيقي را در دستگاه نظريِ اجتماعي و تاريخي خود تبيين مي‌كند و نشان مي‌دهد كه اين صناعت با سير جوامع به سمت تنعم و رشد فرهنگ آنان چه نسبتي دارد.
مقدمة ‌ابن‌خلدون سالها پيش ترجمه شده است. اگرچه آن ترجمه روان و در بيشتر موارد امين است، بيشتر به كار مطالعات عمومي تاريخ مي‌آيد و در مطالعات تخصصي هر يك از رشته‌ها قابل اعتماد نيست. در اينجا اين فصل از ترجمة مرحوم محمد پروين گنابادي با متن عربي مقابله و ويرايش اساسي شده است. بنا بر اين، آنچه پيش رو داريد ترجمه‌اي قابل اعتماد و امين از فصل «في صناﻋ﴾ الغناء» از مقدمة ابن‌خلدون است. يكي از استادان بنام موسيقي نيز آن را تحشيه و مشكلات متن را براي محققان جوان بيان كرده‌ است.
 ابن خلدون و علم نوينش
دكتر آلبرت عيسي  مترجم:سوران عبدالله پور
ماهنامه مهاباد، شماره 61، فروردين 1385  ص 56
 تاريخ ، توسعه و توسعه‌نيافتگي (نگرشي تطبيقي به آراء ابن خلدون ، ماركس و بازرگان ، نورث)
علي رضا قلي  
فصلنامه اقتصاد و جامعه، شماره 5، پاييز 1384  ص 88
چکيده مطلب   
 اقتصاد سياسي ابن خلدون
عبدل س . صوفي  مترجم:محمود عبدالله زاده
فصلنامه اقتصاد سياسي، شماره 10، زمستان 1384  ص 66
 طبقه بندي دانش ( سياسي ) در جهان اسلام با تاكيد بر دوره ميانه
دكتر سيدصادق حقيقت  
فصلنامه علوم سياسي، شماره 28، زمستان 1383  ص 101
چکيده مطلب   
 كار و ارزش (اشاره اي به آراي: ابن خلدون، آدام اسميت و كارل ماركس)
پروفسور شاپور رواساني  
ماهنامه كار و جامعه، شماره 57، دي 1383  صص 26-29
 نقد ديدگاه ابن خلدون درباره احاديث مهدويت
مهدي اكبر نژاد  
فصلنامه قبسات، شماره 33، پاييز 1383  ص 179
چکيده مطلب   
موعود باوري يكي از برجسته ترين اعتقادات اسلامي شناخت شده است. اهميت موضوع، محققان را بر آن داشته تا از زواياي گوناگون درباره اين اصل مهم اظهار نظر كنند. و هر چند در اصل و اساس مهدويت ميان نويسندگان و عالمان اسلامي به نوعي اتفاق نظر ديده مي شود، در عين حال تعداد اندكي درصدد خرده گيري با انكار اين باور بر آمده اند كه شاخص ترين آن ها و به نوعي سردمدارشان ابن خلدون مغربي است كه با تضعيف احاديث مهدويت، اساس اين اعتقاد را انكار كرده است.
اين نوشتار در ابتداي ديدگاه و مباني وي در تضعيف احاديث مهدويت را دنبال مي كند؛ آن گاه آن ها را نقادي خواهد كرد.
 پژوهشي درباره نقش و جايگاه انسان در تئوري توسعه اجتماعي ابن خلدون
دكتر غلامرضا جمشيدي ها  
فصلنامه جمعيت، شماره 48، بهار و تابستان 1383  ص 139
چکيده مطلب   
 ابن خلدون و علم عمران
نصرالله خليلي تيرتاشي  
ماهنامه معرفت، شماره 80، مرداد 1383  ص 29
 تحليل سقوط قاجاريه با رويكردي به نظريه انحطاط دولت ابن خلدون
دكتر مرتضي دهقان نژاد  
مجله مطالعات و پژوهش هاي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه اصفهان، شماره 37، بهار و تابستان 1383  صص 81-96
چکيده مطلب   
پيش فرض اصلي اين پژوهش ، آن است كه بر جريان تاريخ قوانيني حاكم است . اينكه ساز و كارهاي اين قوانين چگونه است ، موجب گرديده مكاتب مختلفي با ديدگاههاي متفاوت به وجود آيند . اما تحقيق موجود بر مبناي فلسفه تاريخ ابن خلدون در مقدمه شكل گرفته ، در پي آن است كه آيا نظريات ارائه شده توسط اين فيلسوف تاريخ مي تواند براي حكومتهاي پس از او و شايد ، تا زمان حاضر صادق باشد ؟
 ديدگاه ابن خلدون درباره تمدن و معضل امروزي اسلام و غرب
اكبر احمد ، معصومه جمشيدي  
ماهنامه پل فيروزه، شماره 11، بهار 1383  ص 3
 ابن خلدون و اخلاق شهر نشيني
مسعود عليمرداني  
فصلنامه كتاب نقد، شماره 30، بهار 1383  ص 218
 كار و ارزش: اشاره اي به آراء ابن خلدون، آدام اسميت و كارس ماركس
پروفسور شاپور رواساني  
ماهنامه اطلاعات سياسي - اقتصادي، شماره 200، فروردین و اردیبهشت 1383  ص 106
 جايگاه مقدمه ابن خلدون در تاريخ انديشه و دانش اجتماعي
دكتر محمد ساوجي  
فصلنامه آينه ميراث، شماره 22، پائيز 1382  ص 53
 تحليلي بر انديشه هاي سياسي ابن خلدون
دكتر رسول رباني ؛ يعقوب احمدي  
فصلنامه انقلاب اسلامي، شماره 10، پاييز و زمستان 1382  ص 89
چکيده مطلب   
اين نوشتار به بررسي نظريات ابن خلدون (12م/732-808 ه.ق ) در باب جامعه شناسي سياسي پرداخته است كه عمدتا به نقش نيروهاي اجتماعي در سياست توجه دارد . ابن خلدون دو عامل عمده انساني را در ظهور و سقوط دولتها خاطرنشان كرده است . عامل اول قوميت و گروهاي قومي و عامل دوم نخبگان مي باشد . به نظر چنين مي آيد كه ابن خلدون ، همزمان با توجه به عصبيت به عنوان عامل دولت ساز ، براي نقش كساني كه كنش تاريخي يا همان « پراكسيس » توسط آنها انجام مي گيرد ، اهميت بسياري قايل است .

 آسيب هاي اجتماعي در انديشه ابن خلدون
دكتر سول رباني ؛ فتحيان صفائي نژاد  
فصلنامه انقلاب اسلامي، شماره 10، پاييز و زمستان 1382  ص 101
چکيده مطلب   
در ميان آثار متعددي كه در شرح و نقد مقدمه معرو ابن خلدون (732-808 ه.ق ) به رشته تحرير درآمده اند به ندرت مي توان اثري را پيدا كرد كه با تامل در آراء و انديشه هاي ابن خلدون ، ديدگاههاي وي را در ارتباط با آسيبهاي اجتماعي به تفصيل بيان كرده باشد . به منظور رفع اين نقيصه مترصد مطالعه متن ترجمه دو جلدي اين اثر ماندگار ابن خلدون و استخراج ديدگاههاي او در باب آسيبهاي اجتماعي و نيز تطبيق آنها با پاره اي از نظريه هاي جامعه شناسي و شرايط عيني جوامع معاصر شديم .

 مقايسه اجمالي نظريات اقتصادي ابن خلدون و آدام اسميت
حميد اخوان  
فصلنامه انديشه صادق، شماره 10، بهار 1382  ص 16
چکيده مطلب   
 مراحل دگرگوني حكومت ها از ديدگاه ابن خلدون
محسن هجري  
دو ماهنامه چشم انداز ايران، شماره 6، مهر و آبان 1379  ص 64