دكتر مهدي گلشني : امروز در محيط هاي علمي , صحبت از فلسفه با نوعي تمسخر روبرو مي شود
|
||||
/ همايش اسماء/ | ||||
تهران- خبرگزاري كار ايران علم جدا از فلسفه نيست و شديدا به مباني فلسفه وابسته است . به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, در دومين روز همايش اسماء كه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد, دكتر مهدي گلشني به سخناني در خصوص نقش متافيزيك در مرتبط كردن علم و دين پرداخت و در اين خصوص گفت: تا چند قرن قبل علم و فلسفه از هم جدا نبودند و علما نسبت به ملزومات فلسفي يافته هايشان توجه كامل داشتند. پس از پيدايش علم جديد, كم كم فلسفه از محيط هاي علمي بر افتاد و حتي نسبت به آن بي ميلي و يا بيزاري حاصل گشت و مخصوصا متافيزيك از بحث هاي علمي حذف شد, وضعيتي كه تا زمان ما ادامه دارد. نگرش پوزيتويستي كه بر محيط هاي علمي غالب شد, علم را فارغ از دغدغه هاي متافيزيكي دانست. در قرن نوزدهم فلسفه مورد بي مهري كامل قرار گرفت . رئيس همايش اسماء در ادامه اظهارداشت: امروز در محيط هاي علمي به طور عمده و قالب , صحبت از فلسفه با نوعي تمسخر روبرو مي شود. امروز اينكه در مورد ملزومات نظريه ها دغدغه داشته باشيم مطرح نيست و اين ناشي از رواج مكتب تجربه گرايي در قرن نوزدهم است . گلشني در ادامه افزود : در اواخر قرن 19, نظريه هاي فيزيكي مورد استفاده پوزيتويسم قرار گرفت. فيزيكدانان از اين تفكر نهايت استفاده را كردند و متافيزيك تا اواخر قرن بيستم مورد بي مهري قرار گرفت. اما بعد تجربه گرايي و پوزيتيويسم با چالش هاي جدي روبرو شد كه يكي از آنها اين بود كه علما به اين نتيجه رسيدند كه اگر فقط به كميت هاي قابل مشاهده اكتفا كنند, بسياري از اصول علم از بين مي رود . بنابراين دريافتند كه بسياري از امور , مربوط به متافيزيك است و صرفا از راه تجربه به دست نمي آيد . بنابراين واضح شد كه بسياري از ايدهها از خارج علم به علم منتقل شده است و منشاء غير علمي دارد و اين جايگاه فلسفه را در علم نشان داد . وي در ادامه تصريح كرد: پس اگر رابطه علم و فلسفه را در نظر بگيريم در مي يابيم كه بر خلاف تصور حاكم در اوايل قرن بيستم اين طور نيست كه علم جدا از فلسفه باشد و علم شديدا به مباني فلسفه وابسته است . استاد دانشگاه صنعتي شريف در ادامه به رابطه علم و دين اشاره كرد و گفت: آنچه كه شايع است اين است كه علم و دين دو مقوله مستقل از هم هستند, اين از آن مسائلي است كه بايد گفت, افسانه است . بسياري از تئوري هاي فيزيكي مبتني بر بعضي پيش فرض هاي متافيزيكي و فلسفي هستند. ما هم در مقام جستجو و كشف و هم در مقام تئوري سازي و انتخاب ميان نظريه ها وابسته به تعهدات متافزيكي هستيم . وي در ادامه افزود: رابطه علم و دين در واقع خيلي نزديكتر از آن است كه ما فكر مي كنيم و فلسفه به عنوان پلي در اين رابطه است. بسياري از سئوالاتي كه در علم مطرح است, پاسخ آن را در متافيزيك مي توان يافت. از جمله اينكه چرا رياضيات در توضيح جهان موثر است و چگونه رياضيات كه مخلوق ذهن ماست, مي تواند در توضيح جهان موثر باشد . تمام اين سوالات در يك متافيزيك الهي پاسخ داده مي شود. توضيح علم درمتن يك متافيزيك الهي بسيار راحت است و در غير اينصورت مساله دشوار مي گردد. |
گزينه ي مورد نظر خود را انتخاب كنيد:
+ نوشته شده در ۱۳۸۵/۰۵/۰۳ ساعت توسط وبلاگ تاريخ و تحقيق
|