دكتر داوري اردكاني: سؤالهاي فلسفي نه تمام ميشوند و نه جوابش تمامي دارد
داوري اردكاني: سؤالهاي فلسفي نه تمام ميشوند و نه جوابش تمامي دارد
به گزارش خبرنگار فارس، شب گذشته در نشست تخصصي «مقام پرسش فلسفي در وضع كنوني عالم» كه در محل بنياد فرديد(منزل شخصي مرحوم احمد فرديد) برگزار شد، رضا داوري اردكاني رئيس فرهنگستان علوم كشور درباره نسبت بين پرسش فلسفي و فلسفه و امكان بقا فلسفه بدون پرسش گفت: ما همه جا و هميشه پرسش داريم. بچهها هم پرسش ميكنند. چنانكه ياسپرس ميگويد بچهها فيلسوفاند. او فلسفه را شبيه روحيه بچهها ميداند.
وي ادامه داد: پرسش را ميتوان دو گونه تفكيك كرد. پرسشي كه ما به جوابش نياز معين داريم و به پاسخ هم ميرسيم. در واقع جوينده و يابندهايم. سؤالهاي زندگي ما معمولا اينگونهاند. قسمت دوم سؤالهايي است كه با مصلحت ما ارتباطي ندارد و به درد كارگشايي كار ما نميخورند. در واقع مسئلهاي از مسائل عادي ما را حل نميكند.
وي افزود: پرسش فلسفي بيجواب نيست. ولي با پرسشهاي عادي فرق دارد. سؤالهاي فلسفي نه تمام ميشود و نه جوابش تمامي دارد. يونانيها مي گويند فلسفه از «پاتوس» شروع ميشود. يعني پرسش، مصلحت بينانه نيست.
اين استاد فلسفه درباره نظر فيلسوفان يوناني درباره پرسش از وجود گفت: معناي اول پرسشي است كه از من نيست و از وجود است. چون من به وجود پيوستهام. پس پرسش را مييابم. معناي دوم هم اين است كه پرسش به وجود تعلق دارد كه آن هم يا از وجود است يا راجع به وجود است.
اين مدرس فلسفه با بيان اينكه فلسفه، پرسش از وجود است افزود: اين پرسشها هميشه جوابهايي داشته ولي كيست كه به اين جوابها راضي باشد؟ و حال آيا پرسشها از وجود ما را راضي كرده است؟
داوري اردكاني در قسمت ديگري از سخنش به موضوع جنجالي پايان فلسفه اشاره و تصريح كرد: كسي كه از پايان فلسفه ميگويد، وجود را از زمان ميداند. فلسفه آينده داشته است. با فلسفه لااقل تاريخ غربي ساخته شده است. فلسفه در واقع بنياد تمدن و تجدد جديد است. تجدد با نظرات دكارت، كانت و هگل ساخته شد.
داوري اردكاني افزود: كسي كه ميگويد پرسش و فلسفه تمام شده است معتقد است اين تمدني كه با فلسفه ساخته شده در آخرين مرحله خود است. ما اگر از پايان فلسفه حرف بزنيم نميتوانيم به پايان تاريخ فلسفه بيتوجه باشيم
وي ادامه داد: پرسش را ميتوان دو گونه تفكيك كرد. پرسشي كه ما به جوابش نياز معين داريم و به پاسخ هم ميرسيم. در واقع جوينده و يابندهايم. سؤالهاي زندگي ما معمولا اينگونهاند. قسمت دوم سؤالهايي است كه با مصلحت ما ارتباطي ندارد و به درد كارگشايي كار ما نميخورند. در واقع مسئلهاي از مسائل عادي ما را حل نميكند.
وي افزود: پرسش فلسفي بيجواب نيست. ولي با پرسشهاي عادي فرق دارد. سؤالهاي فلسفي نه تمام ميشود و نه جوابش تمامي دارد. يونانيها مي گويند فلسفه از «پاتوس» شروع ميشود. يعني پرسش، مصلحت بينانه نيست.
اين استاد فلسفه درباره نظر فيلسوفان يوناني درباره پرسش از وجود گفت: معناي اول پرسشي است كه از من نيست و از وجود است. چون من به وجود پيوستهام. پس پرسش را مييابم. معناي دوم هم اين است كه پرسش به وجود تعلق دارد كه آن هم يا از وجود است يا راجع به وجود است.
اين مدرس فلسفه با بيان اينكه فلسفه، پرسش از وجود است افزود: اين پرسشها هميشه جوابهايي داشته ولي كيست كه به اين جوابها راضي باشد؟ و حال آيا پرسشها از وجود ما را راضي كرده است؟
داوري اردكاني در قسمت ديگري از سخنش به موضوع جنجالي پايان فلسفه اشاره و تصريح كرد: كسي كه از پايان فلسفه ميگويد، وجود را از زمان ميداند. فلسفه آينده داشته است. با فلسفه لااقل تاريخ غربي ساخته شده است. فلسفه در واقع بنياد تمدن و تجدد جديد است. تجدد با نظرات دكارت، كانت و هگل ساخته شد.
داوري اردكاني افزود: كسي كه ميگويد پرسش و فلسفه تمام شده است معتقد است اين تمدني كه با فلسفه ساخته شده در آخرين مرحله خود است. ما اگر از پايان فلسفه حرف بزنيم نميتوانيم به پايان تاريخ فلسفه بيتوجه باشيم
+ نوشته شده در ۱۳۸۵/۰۴/۲۷ ساعت توسط وبلاگ تاريخ و تحقيق
|