استاد ارجمند دكتر مجتهدي به گزارش خبرگزاري فارس كريم مجتهدي، استاد فلسفه دانشگاه تهران در نشست نقد و بررسي كتاب «خواجه نصيرالدين طوسي، فيلسوف گفت‌وگو» نوشته «غلامحسين ابراهيمي ديناني» كه عصر ديروز در مؤسسه انجمن حكمت و فلسفه ايران برگزار شد، در ابتدا با اشاره به اهميت فلسفه در جامعه اظهار داشت: اگر فلسفه نباشد چيزهاي ديگر اصلا به درد نمي‌خورند. اگر فلسفه نباشد علم، كاذب مي‌شود. اقتصاد بدون تفكر، دشمن انسان است. 

وي سپس درباره كتاب «خواجه نصيرالدين طوسي، فيلسوف گفت‌وگو» گفت: اولا بايد ديد گفت‌وگو در اين كتاب چه معنايي مي‌دهد؟ هر گفت‌وگويي فلسفه نيست. گفت‌وگوي فلسفي نوعي تأمل و تفكر مشترك است؛ حتي اگر انسان با خودش گفتگو كند.

وي افزود: در اين گفت‌وگو انسان با فكر، سنجيدن، دقت كردن به نتايج فلسفي مي‌رسد كه حركت فكر را موجب مي‌شود. گفت‌وگو در اين كتاب هم به اين معنا است. بهترين نمونه در اين مورد سقراط و محاورات سقراطي است.

مجتهدي ادامه داد: اين گفت‌وگو موقعي كه سوء‌نيت در كار باشد خاموش مي‌شود و فايده‌اي ندارد.

استاد فلسفه دانشگاه تهران اضافه كرد: در يكي از فصول اين كتاب نويسنده، فلسفه را حب حكمت مي‌داند. فلسفه حب حكمت است اما هميشه اين حب فعال نيست. اين حب به حكمت بالقوه است و بايد بالفعل شود و در اين راه همت و هميت لازم است.

وي افزود: نويسنده در جايي از اين كتاب نوشته است كه اين گفت‌وگو در جاهايي با خداوند است كه بعد وسيعي پيدا مي‌كند. در نزد خواجه هم پرتويي از اين گفت‌وگو وجود دارد.

مجتهدي ادامه داد: آثار و فعاليت‌هاي خواجه نصير را مي‌توان مثل مثلثي دانست كه ضلع بزرگ اين مثلث فعاليت سياسي و آن دو ديگري علم و فلسفه است كه در مرور زمان فقط اين دو ضلع كوچك مانده است. اين موضوع مهم است و نشان مي‌دهد كه ارثيه فرهنگي هميشه مي‌ماند.

وي در پايان با بيان اينكه خواجه نصير در زمانه سختي به نوشتن كتاب‌هاي مهم فلسفي پرداخته است، گفت: در سفرنامه «شاردن» اسم خواجه نصير برده شده است و نوشته شده است كه اين فيلسوف در هندوستان شهرت زيادي داشته است.