کتابخانه دیجیتالی جهان - www.worlddigitallibrary.org

كتابخانه ديجيتالي جهان، وب‌سايتي كه دسترسي رايگان به كتاب‌هاي كمياب، نقشه‌ها، دست نوشته‌ها، فيلم و عكس از سراسر جهان فراهم مي‌كند، روز سه‌شنبه در مقر يونسكو در پاريس راه‌اندازي مي‌شود.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كتابخانه ديجيتالي كه آثاري از چين باستان يا خوشنويسي فارسي را به رايگان گردهم مي‌آورد، سومين كتابخانه ديجيتالي بزرگ جهان پس از Google Book Search و پروژه جديد Europeana اتحاديه اروپا به شمار مي‌رود.

سايت كتابخانه ديجيتالي جهان توسط نهاد آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل، يونسكو و 32 موسسه همكار اين سازمان راه‌اندازي شده و ايده جيمز بلينگتون، كتابدار كتابخانه كنگره است.

اين كتابخانه به نشاني www.worlddigitallibrary.org به هفت زبان اصلي عربي، چيني، انگليسي، فرانسوي، پرتقالي، روسي و اسپانيايي موجود بوده و مطالب به زبان‌هاي ديگر نيز قابل دسترس خواهد بود.

فهرست مطالب وبلاگ بانك مقالات جهاني شدن



علاقه مندان به مطالعات جهانی شدن حتما این لینک را کلیک نمایند. - بانک مقالات جهانی شدن


دانلود جهاني‌شدن - دانلود فیلم جهاني‌شدن - دانلود كتاب


همايش‌ها ديدگاه‌ها        مقالات سال 1388

منبع‌شناسي - كتاب‌            مقالات به زبان عربی

منبع‌شناسي - پايان نامه       منبع‌شناسي - مقاله

************** *********************************

بخش پيشين وبلاگ: مطالب پیشین

مقالات و کتاب‌ها - 1 مقالات و کتاب‌ها - 2 مقالات و کتاب‌ها - 3 مقالات و کتاب‌ها -

بيانيه مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در خصوص بيانات اخير قرضاوي ـ 27/1/1388

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در خصوص بيانات اخير شيخ يوسف قرضاوي درباره انکار فتواي معروف مرحوم "شيخ محمود شلتوت" بيانيه اي صادر کرده است.

 متن اين بيانيه به شرح زير است:

 "به تازگي شيخ "يوسف قرضاوي" طي اظهارنظر شگفت‌انگيزي ، موضوع بسيار روشني را انكار كرده و در ضربه زدن به وحدت و تفاهم و تقريب مسلمانان سهيم گشته است.

پايگاه "اسلام آن لاين" ـ كه در اصل براي گسترش فرهنگ تقريب تأسيس يافته ولي اينك و با كمال تأسف به پايگاهي براي پخش سموم تفرقه تبديل شده است ـ اظهاراتي از ايشان پخش كرده كه در آن صدور فتواي تاريخي بسيار روشني را كه در زمان خود واكنش‌هاي فراواني برانگيخت، منكر گشته است. فتواي مرحوم "شيخ محمود شلتوت" مقرر مي‌دارد: مذهب جعفري مذهبي است كه مي‌توان بر آن تعبّد كرد و پيروان اين مذهب نيز همچون برادران پيرو مذاهب اهل سنت ، مسلمان بشمار مي‌روند.

اين فتوا به لحاظ اصول اعتقادي و اركان اسلام، همسويي كامل با مذاهب هشت‌گانه معروف اسلامي دارد، و يك امر كاملا طبيعي بوده؛ واين نگرش صائب اثر بسيار مثبتي بر ديدگاه مسلمانان نسبت به يك ديگر بجاي گذارده است و علما و از جمله خود جناب شيخ قرضاوي ـ آنچنانكه چندين بار بدان تصريح كرده است ـ از اين ايده استقبال كرده‌اند.

شگفت آنكه "شيخ قرضاوي" اينك خواهان آن شده كه كسي متن فتوا را كه در كتاب يا مجله‌اي منتشر شده باشد ، به رؤيت او برساند، حال آنكه در كتاب‌هاي فراوان و مجلات متعددي از جمله : مجله "جماعة التقريب" ـ كه زير نظر "شيخ محمود شلتوت‌‌" در زمان رياست "الازهر" منتشر مي‌شد ـ و به امضاي وي ، بچاپ رسيده است (صفحة 228 شماره سوم محرم 1379ه.ق / ژوييه 1959م، سال يازدهم مجله "رسالة الاسلام") و اصل آن نيز در كتابخانة "آستان قدس رضوي" نگهداري مي‌شود و بدين ترتيب جاي هيچگونه شك و ترديدي‌وجود ندارد ؛

متن فتوا بدين قرار است:

«1ـ اسلام بر هيچ يك از پيروان خود ، پيروي از مذهب معيّني را واجب نساخته است ؛ برآنيم كه هر مسلمان حق دارد ابتدا به ساكن ، از هركدام از مذاهبي كه به طور صحيحي نقل شده و احكام آن در كتب ويژة آن مذهب تدوين گشته ، تقليد نمايد و هركس كه از مذهبي تقليد كند ، مي‌تواند به مذهب ديگري ـ هر مذهبي كه باشد ـ درآيد و از اين حيث ايرادي بر وي وارد نيست.

مذهب جعفري معروف به مذهب شيعه امامي اثني‌عشري ، مذهبي است كه تعبّد به آن همچون ساير مذاهب اهل سنت ، شرعا جايز است ؛ شايسته است مسلمانان اينرا بدانند و از تعصّب‌هاي نابجا نسبت به مذاهب معيّن ، رهايي يابند ؛ هيچ‌گاه دين خدا و شريعت خدا تابع يك مذهب يا منحصر به يك مذهب نبوده است ؛ همگان اجتهاد كرده و نزد خداوند متعال پذيرفته شده‌اند و كساني كه اهل نظر و اجتهاد نباشند مي‌توانند از آنها تقليد كنند و به آنچه در فقه خود مقرر مي‌دارند عمل نمايند و در اين ميان تفاوتي ميان عبادات و معاملات ، وجود ندارد.»

ادّعاي انكار اين امر براي ما بويژه در شرايطي كه استعمار و مزدوران آن از هر سو مي‌كوشند تا امت اسلامي را پراكنده سازند و روح مقاومت در برابر توطئه‌ها و دسيسه‌هاي شوم آنانرا سركوب نمايند ، قابل فهم و توجيه نيست.

"مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي" ضمن اظهار شگفتي از اين امر ، ايشان را به ايفاي نقش شناخته شده خود در عرصه‌ وحدت و "تقريب" و نيز بهره‌گيري از همة امكانات موجود و از جمله : پايگاه اينترنتي "اسلام آن لاين" و "اتحادية جهاني علماي مسلمان" ـ در راستاي تحقق هدف بزرگي كه اين "اتحاديه" براي آن تأسيس شده، يعني تحكيم صفوف امت و حمايت از وحدت اسلامي، به منظور رويارويي با چالش‌هاي بزرگي كه با آن روبروست و در منشور اعلام شدة آن انعكاس يافته ـ فرا مي‌خواند.

خداوند ما را در تحقق اهداف اسلام و بازگرداندن شكوه و عظمت آن ياري فرمايد."

 " مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي"


منبع  جهت رویت متن عربی بیانه فوق ادامه مطلب را کلیک نمایید.
ادامه نوشته

نجات كشور از غرب زدگى گفتاری از مرحوم امام خمینی

و ما اگر بخواهيم واقعاً مملكتمان نجات پيدا كند، مقدّم بر همه اين است كه از اين غربزدگى نجات پيدا كنيم. شما ملاحظه كنيد، حتى اسم خيابانهاى ما «روزولت «،» چرچيل»، چه! خوب چرا؟ براى اينكه ما براى خودمان شخصيتى قائل نيستيم؛ الّا شخصيت اروپايى بايد باشد. اصلًا مملكت ما تزيين بايد بشود به اسماء اينها! اين مسئله است. آنها همچو كردند مغز ما را و اين طور بار آوردند كه اگر بخواهيم يك چيزى بشويم، كتاب مى‏نويسيم، اولش هم اسم يكى از آنها بايد باشد تا كتابمان را بخرند! جوانهاى ما بخواهند كتاب بخرند، اگر چنانچه به اسم ماركس باشد و لنين باشد، مشترى زياد است. اگر به اسم شيخ الرئيس باشد نه! با اينكه تمام اينها يك صفحه از كتب شيخ الرئيس را نمى‏توانند بفهمند! ولى مع ذلك چون شرقى است، از اين جهت.] ... [ملّاصدرا را اسمش را نشنيده‏اند، ملّاصدرا اصلًا اسمش را نشنيدند، ملّاهاى ما را اسمش را نشنيدند، اما رجال آنها همه. كتابهاى ما را نمى‏دانند چه است، مى‏گويند «اسلامشناس»! «اسلامشناس»، ما اسلامشناسيم. اسلام را نمى‏دانند چيست تا اسلام شناس باشند! دو تا جنگ اسلام را مى‏دانند! دو سه تا جنگهايى كه واقع شده است. مگر اسلام جنگ است؟ مگر معارف اسلام جنگ است؟ از معارف اسلام بى‏اطلاع‏اند. اسلام هم وقتى مى‏خواهند بشناسند، با حرفهاى اروپاييها مى‏شناسند. حرفهاى غربيها را مى‏آورند. فلان غربى اسلامشناس! اسلامى كه غربى‏ها براى ما معرفى مى‏كنند! اين براى اين است كه ما خودمان را باخته ايم در مقابل غرب، شرق خودش را باخته است. تا از اين باختگى بيرون نيايد، تا محتواى خودش را پيدا نكند، نمى‏تواند مستقل باشد.

 

                                                                                         (صحيفه امام، ج‏9، ص: 378 – 389)

 

دانلود صدها کتاب مرجع به زبان عربی

الحاجة إلى قوانين دولية لتحقيق احترام متبادل للأديان والأنبياء  - سيد حسين نصر

ادامه نوشته

غفلت از او نكنيد. گفتاري از امام خميني (ره)


خدا هست، خدا هست غفلت از او نكنيد. خدا حاضر است. همه ما تحت مراقبت هستيم وَاللَّهُ مِنْ وَرائِهمْ مُحيطٌ (سوره بروج، آيه 20.) مراقب است. آن خطرات قلب شما در مراقبت حق تعالى است. آن لحظات چشم شما در مراقبت حق تعالى است. آن حركات زبان شما در محضر حق و در مراقبت اوست. توجه داشته باشيد كه اين دنيا رفتنى است، و حساب شما با كسى است كه همه چيزتان تحت مراقبت بوده است.

صحيفه امام ج11 ، ص 500 .

دانلود فایل های سخنرانی مرحوم آیت الله العظمی سید رضا بهاءالدینی

ادامه نوشته

جایی که حقیقت هست، تطبیق نیست - دكتر رضا داوري اردكاني

ادامه نوشته

دریافت نرم افزار

ادامه نوشته

دریافت برخی از فرهنگ ها و دایره المعارف های مفید

 

المعجم الموضوعي لآيات القران الكريم

كتاب التعريفات

المعجم المفصل في علم الصرف

المعجم الاسلامي

معجم أعلام المورد

مجموعة كتاب الأعلام

موسوعة المستشرقين(مرتبة على حروف المعجم)

معجم القراءات

معاجم على الموضوعات

المعجم الفلسفي

معجم الأخطاء الشائعة

معجم الأنساب و الأسرات الحاكمة في التاريخ الاسلامي

المعجم الجامع في تراجم العلماء وطلبة العلم المعاصرين.

معجم العلماء العرب - جزآن في مجلد واحد

المعجم المفصل في المذكروالمؤنث

سجل اسماء العرب

معجم ألقاب أرباب السلطان في الدول الإسلامية

 

دانلود کتاب - ادبیات عربی

نموذج لعقد محاماة - الأستاذ أيمن كمال السباعي

- تحميل: عقد محاماة (0.08MB)

معجم الأغلاط اللغوية - محمد العدناني

 تحميل: معجم الأغلاط اللغوية (0MB)

دليل تأهيل المترجمين الخاص بشركة طلال أبو غزالة للترجمة والتوزيع والنشر.

 - تحميل: دليل تأهيل المترجمين (0.98MB)

الرائد في الإملاء والصرف والنحو من خلال القرآن الكريم - طارق صلاح الدين بنداري

130 - تحميل: الرائد (1.19MB)

معجم علم النفس والتربية - مجمع اللغة العربية

- تحميل: معجم علم النفس والتربية (0MB)

معجم الحاسبات - الطبعة الثانية الموسعة - مجمع اللغة العربية

- تحميل: معجم الحاسبات (0MB)

هجرة النصوص: دراسات في الترجمة الأدبية والتبادل الثقافي - عبده عبود

- تحميل: في الترجمة الأدبية (0MB)

الجهود اللغوية في المصطلح العلمي الحديث - محمد علي الزركان

 - تحميل: المصطلح العلمي الحديث (0MB)

الترجمة في العصر العباسي: حنين بن اسحاق وأهميتها في الترجمة - مريم سلامة كار ونجيب غزاوي

 - تحميل: الترجمة في العصر العباسي (0MB)

الترجمة إلي العربية: قضايا وآراء - بشير العيسوي

 - تحميل: الترجمة إلي العربية (0MB)

أوضح الأساليب في الترجمة والتعريب - فيليب صايغ وجان عقل

 - تحميل: في الترجمة والتعريب (0MB)

قسم النحو والصرف بمكتبة المصطفى الإلكترونية

- تحميل: المصطفى - النحو والصرف (0MB)

قسم اللغة العربية بمكتبة المصطفى الإلكترونية

- تحميل: المصطفى - اللغة العربية (0MB)

قضيه التعريب في مصر - محمود حافظ

 - تحميل: قضيه التعريب (0MB)

صناعة الترجمة: من الفرنسية إلي العربية - جورج مدبك

- تحميل: الترجمة من الفرنسية (0MB)

دليل الطالب في الترجمة: قواعد وتمارين عربي فرنسي، فرنسي عربي - جان الديك

- تحميل: الترجمة من الفرنسية وإليها (0MB)

Certain Applications of Linguistics to Translation and Lexicography - Dr. Muhammad Al-Busairy

- تحميل: Applications of Linguistics to Translation and Lexicography (0MB)

A Sound Strategy toward Effective English - Arabic - English Translating - Dr. Gubara Abd Allah Mohammed Al-Hassan

 - تحميل: Effective English - Arabic - English Translating (0MB)

الإنشاء السهل - علي رضا

- تحميل: الإنشاء السهل (0MB)

الإنشاء الواضح - علي رضا

- تحميل: الإنشاء الواضح (0MB)

الإعراب الواضح: مع تطبيقات عروضية وبلاغية - بدر الدين حاضري

 تحميل: الإعراب الواضح (0MB)

التدريبات اللغوية في النحو والصرف والأخطاء الشائعة - مصطفي عبد العزيز السنجرجي

 - تحميل: التدريبات اللغوية (0MB)

منظومة الممدود والمقصور - شمس الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن علي الهواري بن جابر الأندلسي وعلي حسين البواب

- تحميل: منظومة الممدود والمقصور (0MB)

شرح المقصور والممدود - ماجد حسن الذهبي ومحمد بن الحسن ابن دريد

- تحميل: شرح المقصور والممدود (0MB)

المدخل الصرفي: تطبيق وتدريب في النحو العربي - علي بهاء الدين بوخدود

- تحميل: المدخل الصرفي (0MB)

المدخل النحوي: تطبيق وتدريب في النحو العربي - علي بهاء الدين بوخدود

 - تحميل: المدخل النحوي (0MB)

مصطلح المعجمية العربية - أنطوان عبدو

 - تحميل: مصطلح المعجمية العربية (2.79MB)

الإملاء العربي: نشأته وقواعده ومفرداته وتمريناته - أحمد قبش

- تحميل: الإملاء العربي (0MB)

تصريف الأسماء والأفعال - فخر الدين قباوة

- تحميل: تصريف الأسماء والأفعال (0MB)

المورد النحوي: نماذج تطبيقية في الإعراب والصرف - فخر الدين قباوة

- تحميل: المورد النحوي (0MB)

 

 

...  شادم که اين معامله يک جو ضرر نداشت. (مرحوم ملا احمد نراقی )

يا رب ز بخت ماست که شد ناله بی اثر سعديا گر بكند سيل‌ فنا خانۀ دل *** دل‌ قوي‌ دار كه‌ بنياد بقا محكم‌ ازوست‌

 يا هر گز آه و ناله و زاری اثر نداشت

 زان بی نشان ز هر که نشان جستم ای عجب

 ديدم چو من ز هيچ نشانی خبر نداشت

 گفتم علاج غم به دعای سحر کنم

 غافل از اينکه تيره شب ما سحر نداشت

 دردا که دوش طاعت سی سال خويش را

 دادم به می فروش به يک جرعه بر نداشت

 دنيا و آخرت همه دادم به عشق وبس

 شادم که اين معامله يک جو ضرر نداشت

 گر ترک عشق کرد صفايی عجب مدار

 بيچاره تاب محنت از اين بيشتر نداشت .    مرحوم ملا احمد نراقی

ما گرفتار تظاهر به تفكريم. گفتاري از دكتر كريم مجتهدي

به عقيده استاد دكتر كريم مجتهدي يكي از آفت هاي آموزش فلسفي در ايران، به كار بردن اصطلاحات بيش از اندازه غربي است بدون اين كه بار معنايي آنها دريافت شود. دكتر كريم مجتهدي در گفت وگو با مهر پيرامون وضعيت فلسفه در ايران گفت: ما به نوعي گرفتار يك تظاهر به تفلسف و فكر كردن هستيم و حرف هاي دهن پركن فلسفي را ياد گرفته ايم و بدون كوچك ترين تامل و تحقيق آنها را به كار مي بريم و اين كار بيشتر به قصد مرعوب كردن مخاطب انجام مي گيرد.ما اكنون از كمال مطلوب فلسفه بسيار پائين تريم و اين امر نه فقط در فلسفه بلكه در كل نظام آموزش عالي وجود دارد و اين به خاطر اين است كه به تفكر اهميت داده نمي شود. در تمام رشته ها هدف، نتيجه آني و زودرس است اما در رشته هاي پايه و نظري نمي توان به دنبال يك نتيجه عملي سريع بود.
    آنچه كه اكنون در رشته فلسفه مشاهده مي شود، نه تنها وضعيت نامطلوب فلسفه را نشان مي دهد، بلكه حاكي از وضعيت خطرناك وضع كلي آموزش علوم نظري در ايران است. رواج اين انديشه منجر به يك نوع سطحي نگري در انديشه شده است كه دانشجويان به دنبال نتيجه آني هستند و اين امر اين انديشه را در اذهان ايجاد مي كند كه علم بدون عمل فايده ندارد. من با اين امر مشكلي ندارم، اما اگر علم بدون عمل امري بيهوده باشد، عمل بدون علم پديده اي خطرناك است. من نگران اين هستم كه چيزي كه اكنون شيوع پيدا كرده است، تبديل به عمل گرايي بدون خردورزي شود. يكي از كارهاي اصلي فلسفه همين است كه نظريه ها بررسي شوند و ارزش آنها پيدا شود و اصولاً لغت «تئوري» به معناي نظر داشتن و نظر دادن است اما اكنون يك نوع ترس از تفكر وجود دارد كه به صورت علني مطرح نمي شود و اين ترس از آنجا ناشي مي شود كه اعتماد به تفكر وجود ندارد. يعني ترس از يك نوع امر مبهم پيدا شده است. به نظر من مقوم اين ترس عدم خودباوري است.
    اين درست كه فلسفه هاي جديد غرب به راحتي نمي توانند در شرق جا بيفتند و هضم شوند، اما بايد به اين امر توجه كرد كه آيا با چشم پوشي از آن مي توانيم فرهنگ خود را حفظ كنيم از نظر من جواب كاملاً منفي است. اگر چشم خود را به خطر ببنديم، آن را خطرناك تر كرده ايم. اين كه ما فلسفه غرب را قبول كنيم يا رد كنيم، معنا ندارد چون فلسفه چيزي نيست كه بتوان آن را كاملاً پذيرفت يا رد كرد. اما فلسفه غرب تفكري است بسيار آموزنده كه علاوه بر اين كه ذهن ما را تقويت مي كند، كمك بسياري به شناخت بهتر ريشه هاي اصيل ما مي كند. كسي كه فلسفه بخواند، وسيع بين مي شود چراكه فلسفه كوششي است براي توسع عقل.
    دكتر مجتهدي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ما فلسفه غرب را به درستي شناخته ايم گفت: جواب اين است كه خير. فلسفه در حد مطلوب تدريس نمي شود و اين نه كاملاً تقصير اساتيد است و نه كاملاً تقصير دانشجويان بلكه قسمت اعظم آن مشكلي است كه كل نظام آموزشي ما گرفتار آن است و براي تغيير اين وضعيت يك عزم جدي لازم است. من به آينده فرهنگ ايران كه فلسفه ستون اصلي آن است، بسيار اميدوارم و آينده فرهنگي ايران بسيار بهتر از اين خواهد شد كه ما اكنون فكر مي كنيم.
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3998 21/5/87 > صفحه 10 (فرهنگ و انديشه) > متن

فلسفه رسانه - گفتاری از دکتر کریم مجتهدی


 مهر: دكتر كريم مجتهدي، استاد فلسفه دانشگاه تهران درباب الزام هاي توجه فلسفي و نظري به رسانه گفت: طي ساليان اخير برخي از استادان فلسفه و نظريه پردازان ارتباطات در آمريكا و اروپا به مباحث نظري رسانه ها توجه كرده اند.

    اينان تئوري هايي را هم در اين باره عرضه كرده اند مانند اين كه تلويزيون يك ارائه كننده پيام نيست بلكه خود تلويزيون يك پيام است. دكتر مجتهدي افزود: طرح مباحث فلسفي رسانه قابل تامل و بررسي است اما من به جد معتقدم كه نبايد فلسفه را از ديگر مسائل فرهنگي جدا كرد فلسفه را بايد در مجموعه ديگر موضوعات جامعه و فرهنگ مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد. وي با اشاره به اين نكته كه فلسفه مي بايست به صورت انحصاري عرضه نشود بلكه بايد جنبه هاي مختلف آن بررسي شود گفت: فلسفه رسانه از ابداعات و نوآوري هاي فرهنگ فلسفي ما نيست لذا طرح آن نبايد به صورت تصنعي در كشور ما ايجاد شود بلكه بايد نكات مختلف آن بحث و بررسي گردد. دكتر مجتهدي تاكيد كرد: طرح مباحث فلسفه رسانه نبايد به صورت اصل خودبنياد درآيد بلكه بايد مورد بحث و بررسي قرار گيرد. اگرچه برخي بر اين باورند كه مباحث فلسفي كه در غرب جريان دارد در ايران طرح شود و يا به عبارتي بومي شود مي تواند برخي از مسائل جاري را در جامعه حل كند در حالي كه اين گونه نيست و شكستي در عالم ارتباطات به وجود مي آيد. رسانه هاي ما در كشورمان به صورت اختلا طي هدايت مي شود و لذا بايد نگاه معرفتي هم داشته باشند اما به شرطي كه سطح فرهنگي را افزايش دهيم و از نگاه هاي ابزاري و وارداتي پرهيز كنيم. دكتر مجتهدي با تاكيد بر اين نكته كه من با طرح مباحث فلسفه رسانه موافقم گفت: انحصاري كردن فكر دشمن فكر است. لذا بايد انديشه هاي جديد را در ابتدا مورد بحث و بررسي قرار دهيم. 
    منبع : magiran.com > روزنامه اعتماد ملي > شماره 294 16/11/85 > صفحه 7 (انديشه) > متن

علـم و دين (قسمت اول)در ديدار با دكتر مهدي گلشني


ادامه نوشته

Science Alone Is Not Enough for Humanity- Mehdi Golshani

ادامه نوشته

Can Science Dispense with Religion?An interview of Reza Davari Ardakani

Prof. Reza Davari ArdakaniProf. Mehdi Golshani
ادامه نوشته

Causality in the Islamic Outlook and in Modern Physics - Mehdi Golshani

 
ادامه نوشته

علائق العلم والدین فی العالم المعاصر استاد دکتر مهدی گلشنی

ادامه نوشته

پيام تسليت مقام معظم رهبري و سيد حسن خميني به مناسبت در گذشت همسر امام ره

بسم الله الرحمن الرحيم

درگذشت بانوي مكرم، همسر گرامي رهبر كبير انقلاب حضرت امام خميني رحمةالله عليهما را به ملت ايران و همه‌ي ارادتمندان آن امام عزيز و به آن بيت رفيع و فرزندان و فرزندزادگان بالخصوص حجت الاسلام آقاي سيد حسن خميني و اخوان محترم و ديگر بازماندگان ايشان تسليت ميگويم.

آن مرحومه كه خود بازمانده‌ي دودمان علمي نامداري بود، ساليان متمادي يار و همراه امام بزرگوار، و مايه آرامش ايشان در همه‌ي مراحل دشوار آن جهاد مستمر و بزرگ بود و با صبر و عزم و توكل زندگي پرافتخاري را گذرانيد رحمت خدا بر او و برامام راحل باد.
سيد علي خامنه اي

‌١ / فروردين / ‌١٣٨٨ 
 

سم الله الرحمن الرحيمسيد حسن خميني
انا لله و انا اليه راجعون
سرانجام پس از عمري صبر و استقامت و ماه‌ها بيماري، همسر گرامي و محترمه امام خميني (سلام الله عليه) به جوار رحمت خداوند سبحان شتافت و دوستداران امام عظيم الشان را داغدار خويش نمود.

ناگفته پيداست كه همسري و همراهي با رهبر كبير انقلاب اگر سعادت و افتخار را نصيب وي ساخته بود، سختي غربت، تبعيد، شهادت فرزند، رنج مبارزه و هجران امام و يادگار امام (رحمه الله عليهما) را نيز به همراه داشته است.
بي شك تحمل كم نظير، واقع بيني ستودني و ايمان به خداي متعال در كنار روح و روان آرام و ضمير مطمئن، جلوه‌هايي مثال زدني در وجود "مادر انقلاب اسلامي " يافته بود.

علاقه وافر امام راحل به ايشان كه در جاي جاي وصيت‌هاي حضرت امام مشهود است و احترام و تكريم بي نظير امام نسبت به همسر خويش نشانه‌هاي كوچكي است كه اين بزرگي و وقار را به اثبات مي‌رساند.

زندگي همسر گرامي امام در همه دوران‌هاي عمر به گونه‌اي رقم خورده بود كه همگان را به اذعان به كرامت و بزرگي وي وا مي‌داشت.

بدون ترديد موفقيت نهضت اسلامي و استقرار و تثبيت نظام جمهوري اسلامي مرهون فداكاري همه ملت ايران به ويژه كساني است كه در حلقه نزديكان امام حضور داشتند و در اين ميان هرگز نمي‌توان از نقش همسر محترمه امام غفلت ورزيد.

در سرتاسر دوران مبارزه و تبعيد و غربت و هجرت، و در كشاكش رنج‌هاي پديد آمده از ناحيه مغرضان و متحجران و مخالفان نهضت، و در طوفان حوادث سهمگين پس از پيروزي انقلاب اسلامي و دشواري هاي دوران دفاع مقدس، اين مادر نمونه انقلاب اسلامي با بزرگ منشي و مناعت طبع موروثي، و شرح صدر و مهرباني و بردباري مثال زدني خويش آنچنان فضايي سرشار از آرامش و امنيت خاطر در محيط بيت امام پديد آورده بود كه تحمل سختي‌ها و مرارت‌ها را بر امام و فرزندان امام ممكن مي‌ساخت.بدون ترديد تجليل از اين بانوي بزرگ تجليل از امام راحل ماست.

خداوند ايشان را مشمول غفران واسعه خويش قرار دهد و به همه ما در عزاي ايشان ثواب صابران و مصيبت زدگان عطا فرمايد.
سيد حسن خميني